Asiakaslähtöinen sosiaalisen median markkinointi muotialan pk-yrityksessä
Hörman, Anna (2020)
Hörman, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001311892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001311892
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin sosiaalisen median käyttö voi tukea toimeksiantajayrityksen, La Mattan, markkinointiviestintää. Tutkimuksen nä-kökulmana oli asiakkaiden näkemykset siitä, minkälaista sisältöä La Mattan kannattaa tuottaa ja mihin sosiaalisen median kanaviin sitä julkaista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen teemahaastatteluja ai-neistonkeruumenetelmänä. Teemahaastattelurunko perustui teoreettiseen viitekehyk-seen, joka käsitteli sisältöstrategiaa sosiaalisen median sisältöjen ohjaajana. Haastatte-luita toteutettiin kahtena päivänä, ja jokainen haastattelu nauhoitettiin ja litteroitiin. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustuloksista selvisi La Mattan kanta-asiakkaiden mielipiteitä koskien sosiaalisen median markkinointia. Haastateltavat olivat pääosin tyytyväisiä jo nykyiseen sosiaalisen median sisältöön ja niiden julkaisuun käytettyihin kanaviin, Instagramiin ja Faceboo-kiin. Tutkimuksesta selvisi, että myös blogi voisi olla toimiva kanava sisältöjen jakami-seen. Sisällöllisesti sosiaalisen median markkinointia voisi haastattelujen perusteella laajentaa myös sellaisiin sisältöihin, joissa La Mattan asiantuntijuus ulottuisi kivijalan lisäksi myös verkkoon.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantaja voisi julkaista sosiaaliseen mediaan tuote-kuvien lisäksi myös informatiivisia, asiantuntijuutta tukevia sisältöjä. Lisäksi resurssien salliessa markkinointia voisi laajentaa yritysblogiin tai blogiyhteistyöhön. Toimeksianta-jalle laadittiin konkreettisia kehitysehdotuksia haastattelujen ja teoreettisen viiteke-hyksen pohjalta. Ehdotuksissa kerrotaan minkälaista sisältöä mihinkin sosiaalisen medi-an kanavaan kannattaa tuottaa, jotta sosiaalisen median markkinointi olisi mahdolli-simman asiakaslähtöistä. The aim of the bachelor’s thesis was to find out how the client company La Matta could benefit from the use of social media in its marketing communication. The re-search focus was on the customers perspectives on what kind of contents they wish for La Matta to produce and which social media channels should be used for publication.
The study was carried out as a qualitative research using semi-structured interviews as the data collection method. The interview frame was based on the theoretical frame-work focusing on content strategy guiding the social media contents. The interviews were carried out on two days and each interview was recorded and transcribed. The-matising was used as the analysis method.
The research results revealed La Matta’s regular customers’ opinions on social media marketing. The interviewees were mainly satisfied with the current contents on social media and with the channels used, namely Instagram and Facebook. The research re-vealed that a blog could also be an efficient channel to distribute contents. Based on the interviews the contents of the social media marketing could be extended to high-light the expertise of La Matta, provided in the brick and mortar store, also in the in-ternet channels.
According to the research results the client company La Matta could also publish con-tents that are informative and highlight the expertise, in addition to product images, on social media. Furthermore, within available resources, marketing channels could be extended to include a company blog or blog cooperation. La Matta was provided with concrete development recommendations based on the interviews and the theoretical framework. The recommendations present what kind of contents should be published in different social media channels, in order to make their social media marketing as customer oriented as possible.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen teemahaastatteluja ai-neistonkeruumenetelmänä. Teemahaastattelurunko perustui teoreettiseen viitekehyk-seen, joka käsitteli sisältöstrategiaa sosiaalisen median sisältöjen ohjaajana. Haastatte-luita toteutettiin kahtena päivänä, ja jokainen haastattelu nauhoitettiin ja litteroitiin. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustuloksista selvisi La Mattan kanta-asiakkaiden mielipiteitä koskien sosiaalisen median markkinointia. Haastateltavat olivat pääosin tyytyväisiä jo nykyiseen sosiaalisen median sisältöön ja niiden julkaisuun käytettyihin kanaviin, Instagramiin ja Faceboo-kiin. Tutkimuksesta selvisi, että myös blogi voisi olla toimiva kanava sisältöjen jakami-seen. Sisällöllisesti sosiaalisen median markkinointia voisi haastattelujen perusteella laajentaa myös sellaisiin sisältöihin, joissa La Mattan asiantuntijuus ulottuisi kivijalan lisäksi myös verkkoon.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantaja voisi julkaista sosiaaliseen mediaan tuote-kuvien lisäksi myös informatiivisia, asiantuntijuutta tukevia sisältöjä. Lisäksi resurssien salliessa markkinointia voisi laajentaa yritysblogiin tai blogiyhteistyöhön. Toimeksianta-jalle laadittiin konkreettisia kehitysehdotuksia haastattelujen ja teoreettisen viiteke-hyksen pohjalta. Ehdotuksissa kerrotaan minkälaista sisältöä mihinkin sosiaalisen medi-an kanavaan kannattaa tuottaa, jotta sosiaalisen median markkinointi olisi mahdolli-simman asiakaslähtöistä.
The study was carried out as a qualitative research using semi-structured interviews as the data collection method. The interview frame was based on the theoretical frame-work focusing on content strategy guiding the social media contents. The interviews were carried out on two days and each interview was recorded and transcribed. The-matising was used as the analysis method.
The research results revealed La Matta’s regular customers’ opinions on social media marketing. The interviewees were mainly satisfied with the current contents on social media and with the channels used, namely Instagram and Facebook. The research re-vealed that a blog could also be an efficient channel to distribute contents. Based on the interviews the contents of the social media marketing could be extended to high-light the expertise of La Matta, provided in the brick and mortar store, also in the in-ternet channels.
According to the research results the client company La Matta could also publish con-tents that are informative and highlight the expertise, in addition to product images, on social media. Furthermore, within available resources, marketing channels could be extended to include a company blog or blog cooperation. La Matta was provided with concrete development recommendations based on the interviews and the theoretical framework. The recommendations present what kind of contents should be published in different social media channels, in order to make their social media marketing as customer oriented as possible.