Yökerhon menestystekijät
Mällinen, Valtteri (2011)
Mällinen, Valtteri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249268
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asioita, joihin tulee kiinnittää huomiota pyrittäessä menestyksekkääseen yökerhotoimintaan. Halusin selvittää asiaa, koska havaintojeni mukaan tamperelaisten yökerhojen suosio ei ole ollut linjassa yritysten laadun kanssa. Halusin selvittää, mitkä asiat vaikuttavat ihmisten päätökseen, heidän valitessa minkä yökerhon palveluja he käyttävät.
Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin kilpailukeinoja, palveluiden ominaispiirteitä sekä kuluttajien ostokäyttäytymistä. Markkinoinnin kilpailukeinot ovat keinoja, joilla yritykset kilpailevat asiakkaiden suosiosta. Pystyäkseen käyttämään kilpailukeinoja mahdollisimman tehokkaasti yökerhotoiminnassa, yrityksellä tulee olla tietoa asiakkaiden käyttäytymismalleista ja syistä, sekä palveluiden ominaispiirteistä. Lähteenä työn teoriaosuudessa on käytetty markkinoinnin kirjallisuutta.
Päästäkseni tutkimuksen tavoitteisiin, tein kyselyn, jossa selvitettiin eri kilpailukeinojen painoarvoa yökerhotoiminnassa. Kyselyn avulla selvitettiin vastaajille tärkeitä valintakriteereitä, sekä kilpailukeinojen toteuttamisen laatua tamperelaisissa yökerhoissa. Kyselyyn vastasi 303 Tampereen Ammattikorkeakoulun opiskelijaa.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että menestys lähtee liikkeelle mahdollisimman tarkasta kohderyhmän valinnasta. Kun kohderyhmä on selkeä, yrittäjän tulee pyrkiä luomaan tuote, joka saa asiakkaat tulemaan uudestaan ja uudestaan. Menestyvä yökerho on onnistuneesti toteutettujen kilpailukeinojen summa. Tuote, hinta, saatavuus, asiakaspalvelu ja markkinointiviestintä kaikki tukevat toisiaan.
Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin kilpailukeinoja, palveluiden ominaispiirteitä sekä kuluttajien ostokäyttäytymistä. Markkinoinnin kilpailukeinot ovat keinoja, joilla yritykset kilpailevat asiakkaiden suosiosta. Pystyäkseen käyttämään kilpailukeinoja mahdollisimman tehokkaasti yökerhotoiminnassa, yrityksellä tulee olla tietoa asiakkaiden käyttäytymismalleista ja syistä, sekä palveluiden ominaispiirteistä. Lähteenä työn teoriaosuudessa on käytetty markkinoinnin kirjallisuutta.
Päästäkseni tutkimuksen tavoitteisiin, tein kyselyn, jossa selvitettiin eri kilpailukeinojen painoarvoa yökerhotoiminnassa. Kyselyn avulla selvitettiin vastaajille tärkeitä valintakriteereitä, sekä kilpailukeinojen toteuttamisen laatua tamperelaisissa yökerhoissa. Kyselyyn vastasi 303 Tampereen Ammattikorkeakoulun opiskelijaa.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että menestys lähtee liikkeelle mahdollisimman tarkasta kohderyhmän valinnasta. Kun kohderyhmä on selkeä, yrittäjän tulee pyrkiä luomaan tuote, joka saa asiakkaat tulemaan uudestaan ja uudestaan. Menestyvä yökerho on onnistuneesti toteutettujen kilpailukeinojen summa. Tuote, hinta, saatavuus, asiakaspalvelu ja markkinointiviestintä kaikki tukevat toisiaan.