ERI IKÄSEGMENTTIEN PANKKIKÄYTTÄYTYMINEN
Helin, Juha (2011)
Helin, Juha
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105229020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105229020
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia iän vaikutusta pankkikäyttäytymiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös antaa vastaukset seuraaviin kysymyksiin: Minkälaista on tyypillinen pankkikäyttäytyminen tietyssä iässä? Miten nuoria saataisiin osallistumaan pankin järjestämiin infotilaisuuksiin? Mitä mieltä nykyään ollaan pankeista? Miten hyvin asiakkaat tuntevat pankkien tuotteet ja palvelut? Tutkimuksessa selvitettiin myös monia muita oleellisia asioita, joita Pankki X voi jatkossa hyödyntää toiminnassansa ja markkinoinnissansa. Tutkimuksen aihe syntyi työharjoittelussa käytännön työn kautta.
Tutkimuksen teoreettinen osa käsittelee pankkien kilpailua, kilpailukeinoja ja osto-käyttäytymistä. Teoreettisessa osuudessa käydään läpi myös ostopäätösprosessin eteneminen. Teoreettinen osuus on tehty pitkälti ammattikirjallisuuden avulla.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivisia, että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimukseen vastattiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin vastaajille sähköpostiviestin linkkinä. Kahden viikon aikana vastauksia tuli yhteensä 870 kappaletta.
Tutkimuksella saatiin vastaukset kaikkiin tutkimusongelmiin, sekä selvitettyä mm. kuinka hyvin nykyään tunnetaan tiettyjä tuotteita ja minkälainen asiakas on yleensä alle 28-vuotias henkilö. Tutkimuksen tulosten perusteella tehtiin myös erilaisia johtopäätöksiä ja esimerkki pääpiirteittäin minkälainen informaatiotilaisuus kannattaisi järjestää ja mitä sen järjestämisessä pitää huomioida.
Tutkimuksen teoreettinen osa käsittelee pankkien kilpailua, kilpailukeinoja ja osto-käyttäytymistä. Teoreettisessa osuudessa käydään läpi myös ostopäätösprosessin eteneminen. Teoreettinen osuus on tehty pitkälti ammattikirjallisuuden avulla.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivisia, että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimukseen vastattiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin vastaajille sähköpostiviestin linkkinä. Kahden viikon aikana vastauksia tuli yhteensä 870 kappaletta.
Tutkimuksella saatiin vastaukset kaikkiin tutkimusongelmiin, sekä selvitettyä mm. kuinka hyvin nykyään tunnetaan tiettyjä tuotteita ja minkälainen asiakas on yleensä alle 28-vuotias henkilö. Tutkimuksen tulosten perusteella tehtiin myös erilaisia johtopäätöksiä ja esimerkki pääpiirteittäin minkälainen informaatiotilaisuus kannattaisi järjestää ja mitä sen järjestämisessä pitää huomioida.