DIY-Elokuvatekniikat mainostuotannossa
Pietilä, Tomi (2011)
Pietilä, Tomi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208941
Tiivistelmä
Elämme maailmassa jossa videokuva ympäröi meitä jatkuvasti. Enää liikkuvaa kuvaa ei tule vain televisiosta, vaan se on kaikkialla. Lisääntyneet näyttökanavat tarkoittavat myös alati kasvavaa tarvetta videokuvalle myös mainonnassa. Ennen laadukas filmimainonta oli rajoittunut kalliisiin televisiokampanjoihin, eikä pienemmillä yrityksillä ollut niihin varaa. Teknologian kehittyminen on kuitenkin mahdollistanut huokeampia vaihtoehtoja laadukkaan materiaalin tuottamiseen.
Tässä työssä esittelen erilaisia kevyentuotannon tekniikoita ja yleisiä elokuvallisuuteen liittyviä periaatteita, jotka mahdollistavat uskottavan ja laadukkaan mainostuotannon pienellä budjetilla. Käyn läpi koko kuvausprosessin minimaalisen kaluston ja tee-se-itse-ajattelun näkökulmasta. Tarkastelen muun muassa valaisua pienellä kalustolla, halpoja kamera-ajo-tekniikoita ja järjestelmäkameroiden videokuvausominaisuuksia. Lisäksi paneudun jälkikäsittelyn tuomiin mahdollisuuksiin laadukkaan materiaalin tuottamisessa. Kyseessä on osallistuva tapaustutkimus, jossa sovellan tekniikoita kahdessa mainosfilmissä.
Pienellä työryhmällä ja kalustolla voidaan päästä huikeisiin lopputuloksiin käyttämättä suuria määriä rahaa. Ammattimainen materiaali koostuu elementeistä, joita voidaan soveltaa myös niukalla budjetilla. Tällaiset kevyentuotannon tekniikat mahdollistavat myös sen, että esimerkiksi mainostoimisto voi palkata pienen tiimin hoitamaan videotuotantoa, sen sijaan, että asialla olisi ulkopuolinen tuotantoyhtiö. Näin mainostoimisto saa työstään isomman katteen ja pystyy kartuttamaan omaa tietotaitoaan.
Tässä työssä esittelen erilaisia kevyentuotannon tekniikoita ja yleisiä elokuvallisuuteen liittyviä periaatteita, jotka mahdollistavat uskottavan ja laadukkaan mainostuotannon pienellä budjetilla. Käyn läpi koko kuvausprosessin minimaalisen kaluston ja tee-se-itse-ajattelun näkökulmasta. Tarkastelen muun muassa valaisua pienellä kalustolla, halpoja kamera-ajo-tekniikoita ja järjestelmäkameroiden videokuvausominaisuuksia. Lisäksi paneudun jälkikäsittelyn tuomiin mahdollisuuksiin laadukkaan materiaalin tuottamisessa. Kyseessä on osallistuva tapaustutkimus, jossa sovellan tekniikoita kahdessa mainosfilmissä.
Pienellä työryhmällä ja kalustolla voidaan päästä huikeisiin lopputuloksiin käyttämättä suuria määriä rahaa. Ammattimainen materiaali koostuu elementeistä, joita voidaan soveltaa myös niukalla budjetilla. Tällaiset kevyentuotannon tekniikat mahdollistavat myös sen, että esimerkiksi mainostoimisto voi palkata pienen tiimin hoitamaan videotuotantoa, sen sijaan, että asialla olisi ulkopuolinen tuotantoyhtiö. Näin mainostoimisto saa työstään isomman katteen ja pystyy kartuttamaan omaa tietotaitoaan.