HUOLLON KEHITTÄMISSUUNNITELMA
Pakula, Niko (2011)
Pakula, Niko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249244
Tiivistelmä
Euralaisella LVI-Helin Oy:llä on pitkät perinteet satakuntalaisessa ja suomalaisessa LVI-alan rakentamisessa. Yritys on perustettu 1959 ja nykyään se kuuluu osana hol-lantilaista Imtech - konsernia osaksi Euroopan suurinta teknisten alojen toteuttajaa.
LVI-Helin Oy:n pääasiallinen toiminta on LVI-urakoinnissa ja tarve kehittää myös huoltourakointi emoyhtiön vaatimalle tasolle on kova.
Opinnäytetyössä kehitettiin LVI-Helin Oy:n huoltoprosessia. Ongelmana yrityksellä oli, ettei sillä ollut toimivaa käytäntöä yhdelle sen tärkeistä ydinprosesseista, vaan lähes kaikki toiminta keskittyi yrityksen pääprosessin LVI-urakoinnin ympärille.
Opinnäytetyön tärkeimpänä tehtävänä oli kehittää ja selkeyttää huollon prosessia sekä asentajille, että työnjohdolle. Tärkeimmät kehityksen kohteet olivat selkeät huolto-ohjeet, sekä huoltourakointiprosessi.
Huoltourakointiprosessissa tarkemmin keskityttiin huollon tarjouslaskentaan, laadit-tiin yritykselle huoltokalenteri, paneuduttiin yrityksen käyttöönottamaan mobiiliso-vellukseen Reslink Oy:n kehittämään ajanhallintaohjelmistoon ja laadittiin ehdotelma ympärivuorokautiselle huoltopäivystykselle.
Työssä laadittiin myös huollon tarjouslaskentaan tarkoitettu urakkatarjouslaskuri sekä huolto-ohjeet julkisten kiinteistöjen sekä omakotitalojen huoltoa varten.
LVI-Helin Oy:n pääasiallinen toiminta on LVI-urakoinnissa ja tarve kehittää myös huoltourakointi emoyhtiön vaatimalle tasolle on kova.
Opinnäytetyössä kehitettiin LVI-Helin Oy:n huoltoprosessia. Ongelmana yrityksellä oli, ettei sillä ollut toimivaa käytäntöä yhdelle sen tärkeistä ydinprosesseista, vaan lähes kaikki toiminta keskittyi yrityksen pääprosessin LVI-urakoinnin ympärille.
Opinnäytetyön tärkeimpänä tehtävänä oli kehittää ja selkeyttää huollon prosessia sekä asentajille, että työnjohdolle. Tärkeimmät kehityksen kohteet olivat selkeät huolto-ohjeet, sekä huoltourakointiprosessi.
Huoltourakointiprosessissa tarkemmin keskityttiin huollon tarjouslaskentaan, laadit-tiin yritykselle huoltokalenteri, paneuduttiin yrityksen käyttöönottamaan mobiiliso-vellukseen Reslink Oy:n kehittämään ajanhallintaohjelmistoon ja laadittiin ehdotelma ympärivuorokautiselle huoltopäivystykselle.
Työssä laadittiin myös huollon tarjouslaskentaan tarkoitettu urakkatarjouslaskuri sekä huolto-ohjeet julkisten kiinteistöjen sekä omakotitalojen huoltoa varten.