Balettitanssijan kädet : anatomiasta virtuositeettiin
Nazimov, Shirin (2011)
Nazimov, Shirin
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239188
Tiivistelmä
Tämä kirjallinen tutkielma on osa Turun ammattikorkeakoulun tanssinopettajan (AMK) tutkintoon sisältyvää opinnäytetyökokonaisuutta. Taiteellinen osa opinnäytetyöstä on soolokoreografia Pamir. Kirjallisen tutkielman tarkastelun kohteena ovat yläraajojen eli käsien ja kämmenten merkitys klassisessa baletissa. Kirjoittaja pohtii käsien osuutta balettitekniikassa ja ilmaisuvoimaisessa tanssissa sekä tanssijan virtuositeetin synnyssä.
Kirjoittaja käsittelee aihetta anatomian ja fysiologian kautta sekä pohtii harjoittelun merkitystä koordinaation ja motoriikan kehittymisessä. Kirjoittaja tutkii mistä käsien liike lähtee, miten käsien käyttö ja hallinta vaikuttavat hyppyihin ja piruetteihin sekä tasapainoon. Käsien asentoja sekä käsien vaikutusta tanssijan linjaukseen, liikkeiden energiaan ja virtaavuuteen tarkastellaan eri näkökulmista.
Kirjoittaja tutkii myös hyvän ja perusteellisen koulutuksen sekä pitkäjänteisen harjoittelun merkitystä yläraajojen monipuolisen käytön ymmärtämisessä sekä asentojen, muotojen ja liikeratojen oppimisessa pitkälti Agrippina Vaganovan metodin pohjalta.
Kirjoittaja käsittelee aihetta anatomian ja fysiologian kautta sekä pohtii harjoittelun merkitystä koordinaation ja motoriikan kehittymisessä. Kirjoittaja tutkii mistä käsien liike lähtee, miten käsien käyttö ja hallinta vaikuttavat hyppyihin ja piruetteihin sekä tasapainoon. Käsien asentoja sekä käsien vaikutusta tanssijan linjaukseen, liikkeiden energiaan ja virtaavuuteen tarkastellaan eri näkökulmista.
Kirjoittaja tutkii myös hyvän ja perusteellisen koulutuksen sekä pitkäjänteisen harjoittelun merkitystä yläraajojen monipuolisen käytön ymmärtämisessä sekä asentojen, muotojen ja liikeratojen oppimisessa pitkälti Agrippina Vaganovan metodin pohjalta.