Toyota Yaris -sähköautoprojektin alkumittaukset ja mallilaskelmat
Heikkinen, Sami (2011)
Heikkinen, Sami
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239194
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoite oli tehdä kahden opiskelijatoverin kanssa suunnitelma sähköautokonversiosta koulullemme. Suunnitelman kohteeksi valittiin koululla jo olemassa oleva auto, Toyota Yaris, joka olisi käytettävissä tutkimustyöhön. Näin ollen uutta autoa ei tarvitsisi konversiota varten hankkia. Lisäksi suunnitelmien tekemistä helpottaa, kun on olemassa konkreettinen auto ja siihen perustuvat lähtötiedot, johon suunnitelmat on mahdollista toteuttaa.
Omaan suunnitteluvastuuseeni kuului Toyota Yariksella tehdyt lähtötason mittaukset ja niihin perustuvat mallilaskelmat. Suunnittelutyönä olen lisäksi laatinut suunnitelman mahdollisesta lämmitys- ja ilmastointijärjestelmästä sähköautolle.
Suunnittelun kannalta tärkeitä tietoja lähtötason mittauksissa olivat auton alkuperäiset arvot energian kulutuksesta ja suorituskyvystä. Suorituskykyä ja energian kulutusta mitattiin Turun Ammattikorkeakoulun autolaboratoriossa. Käytännön polttoainekulutusta mitattiin maantieajossa. Jotta tulokset olisivat helposti käsiteltävissä, on tuloksista laadittu kuvaajia ja taulukoita. Tavoitteena oli tehdä mittaukset siten, että projektin muista osa-alueista vastuussa olevien opiskelutoverien olisi mahdollista tehdä omiin suunnitteluosioihinsa mitoitusta tässä työssä julkaistaviin lähtötasotuloksiin perustuen.
Toisena kokonaisuutena päättötyössäni oli suunnitella sähköautoon soveltuva lämmitysjärjestelmä. Sähköauton yhtenä ongelmana Suomen leveysasteilla on riittävän lämmityksen toteuttaminen. Lisäksi kesällä laitteisto ja kuljettaja saattavat tarvita viilennystä, joten suunnitelmassani autoon tulisi käyttöön yhdistetty lämmitys- ja viilennysjärjestelmä. Yksi tavoite järjestelmän suunnittelussa on se, että se olisi rakennettavissa Turun Ammattikorkeakoululla mahdolliseen sähköautokonversioon. Näillä reunaehdoilla päädyin suunnittelemaan auton ilmastointilaitteen muuttamisen sähkökäyttöiseksi lämpöpumpuksi.
Omaan suunnitteluvastuuseeni kuului Toyota Yariksella tehdyt lähtötason mittaukset ja niihin perustuvat mallilaskelmat. Suunnittelutyönä olen lisäksi laatinut suunnitelman mahdollisesta lämmitys- ja ilmastointijärjestelmästä sähköautolle.
Suunnittelun kannalta tärkeitä tietoja lähtötason mittauksissa olivat auton alkuperäiset arvot energian kulutuksesta ja suorituskyvystä. Suorituskykyä ja energian kulutusta mitattiin Turun Ammattikorkeakoulun autolaboratoriossa. Käytännön polttoainekulutusta mitattiin maantieajossa. Jotta tulokset olisivat helposti käsiteltävissä, on tuloksista laadittu kuvaajia ja taulukoita. Tavoitteena oli tehdä mittaukset siten, että projektin muista osa-alueista vastuussa olevien opiskelutoverien olisi mahdollista tehdä omiin suunnitteluosioihinsa mitoitusta tässä työssä julkaistaviin lähtötasotuloksiin perustuen.
Toisena kokonaisuutena päättötyössäni oli suunnitella sähköautoon soveltuva lämmitysjärjestelmä. Sähköauton yhtenä ongelmana Suomen leveysasteilla on riittävän lämmityksen toteuttaminen. Lisäksi kesällä laitteisto ja kuljettaja saattavat tarvita viilennystä, joten suunnitelmassani autoon tulisi käyttöön yhdistetty lämmitys- ja viilennysjärjestelmä. Yksi tavoite järjestelmän suunnittelussa on se, että se olisi rakennettavissa Turun Ammattikorkeakoululla mahdolliseen sähköautokonversioon. Näillä reunaehdoilla päädyin suunnittelemaan auton ilmastointilaitteen muuttamisen sähkökäyttöiseksi lämpöpumpuksi.
