Kansainvälisen opintojakson toteuttaminen ammattiopistossa
Nurmi, Arto (2011)
Nurmi, Arto
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249261
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kokemusperäiseen tutkimukseen perustuva työnä selvittää ammatillisen koulutuksen kansainvälisen opintojakson toteuttamisen ongelmia ja kehittämistarpeita. Työn tarkoituksena on toimia ”sisäänajona” oppilaitoksessa mahdollisesti jatkossa toteutettavien opintojaksojen opettajille. Pohjana työlle on tammi-helmikuussa 2010 Länsirannikon Koulutus Oy Winnovan sähköalan oppilaitoksessa pidetty teollisuuden väyläjärjestelmät (Bus Systems) –opintojakso. Opintojaksolle osallistui opiskelijoita Tanskasta ja Saksasta. Opintojakson sisältö oli kehitetty EU:n Leonardo –ohjelman alaisuudessa olleen MOVET –hankkeen puitteissa. Hankkeessa tutkitiin ECVET –järjestelmän (European Credit system for Vocational Training) käytännön sovellusta järjestämällä kolmessa eri Euroopan Unionin jäsenmaan oppilaitoksessa opintojakso, joka sisällytettiin opiskelijan opintohin korvaamaan vastaavat opinnot omassa opintosuunnitelmassaan.
Opintosuoritusten siirtojärjestelmä pyrkii siihen, että eri koulutuksen järjestäjien opetussuunnitelmat ovat ymmärrettävämpiä ja keskenään vertailtavampia. Kansainväliseen opiskelijavaihtoon on helpompi lähteä, kun opiskelija ja koulutuksen järjestäjä tietävät, mitä vaihdossa suoritettuja opintoja voi hyödyntää osana tutkintoa.
Kansainvälisen opintojakson toteuttaminen asettaa erilaisia haasteita sekä opettajana toimiville kuin opiskelijoille. Kansainvälinen opintojakso tarjoaa molemmille tietämyksiä
toisen kulttuurin opiskelu- ja opetustavoista. Vieraalla kielellä toimiminen asettaa uusia haasteita ongelmien selvittämiseen ja se vaikuttaa myös jaksamiseen. Opintojaksolta kerättiin opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia analysointia varten.
Vaihtojaksojen tuloksena syntyi englanninkielinen väyläohjaukset –opintojakso, joka harjoituksineen, testeineen sekä aikatauluineen on hyvin uudelleen käytettävissä.
Tämän opinnäytteen tuloksena on yhteenveto toteutuksen kuvauksesta sekä yhteenvetona koottuja kehitysideoita seuraavaa toteutusta varten. MOVET –projekti itsessään sai jatkoa MOVET II –projektista, jossa toteutetaan opiskelijavaihdot lukuvuonna 2011-2012. Väyläohjaukset –opintojakso toteutetaan toisen kerran ja sen lisäksi se toteutetaan kumppanikoulussa Tanskassa.
Opintosuoritusten siirtojärjestelmä pyrkii siihen, että eri koulutuksen järjestäjien opetussuunnitelmat ovat ymmärrettävämpiä ja keskenään vertailtavampia. Kansainväliseen opiskelijavaihtoon on helpompi lähteä, kun opiskelija ja koulutuksen järjestäjä tietävät, mitä vaihdossa suoritettuja opintoja voi hyödyntää osana tutkintoa.
Kansainvälisen opintojakson toteuttaminen asettaa erilaisia haasteita sekä opettajana toimiville kuin opiskelijoille. Kansainvälinen opintojakso tarjoaa molemmille tietämyksiä
toisen kulttuurin opiskelu- ja opetustavoista. Vieraalla kielellä toimiminen asettaa uusia haasteita ongelmien selvittämiseen ja se vaikuttaa myös jaksamiseen. Opintojaksolta kerättiin opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia analysointia varten.
Vaihtojaksojen tuloksena syntyi englanninkielinen väyläohjaukset –opintojakso, joka harjoituksineen, testeineen sekä aikatauluineen on hyvin uudelleen käytettävissä.
Tämän opinnäytteen tuloksena on yhteenveto toteutuksen kuvauksesta sekä yhteenvetona koottuja kehitysideoita seuraavaa toteutusta varten. MOVET –projekti itsessään sai jatkoa MOVET II –projektista, jossa toteutetaan opiskelijavaihdot lukuvuonna 2011-2012. Väyläohjaukset –opintojakso toteutetaan toisen kerran ja sen lisäksi se toteutetaan kumppanikoulussa Tanskassa.