Vaasan & Vaasan Oy:n asiakastyytyväisyys : tyytyväisyys suurasiakkaiden silmin
Rantanen, Ville (2008)
Rantanen, Ville
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905112643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905112643
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Vaasan & Vaasan Oy:n suurimpien asiakkaiden tyytyväisyyttä. Asiakastyytyväisyyskyselyssä haluttiin kartoittaa asiakkaiden tyytyväisyyttä tuotteisiin, toimituksiin, tilaamiseen, markkinointiin ja muuhun yhteistyöhön. Tutkimukselle oli tarvetta, koska aikaisemmin ei ollut tutkittu pelkästään suurimpien asiakkaiden tyytyväisyyttä.
Kysely toteutettiin e-lomakkeena internetissä. E-lomake nähtiin parhaaksi vaihtoehdoksi, sillä näin vastaajat voivat helposti ja pienellä vaivalla vastata kyselyyn, heille sopivalla hetkellä. Vastaukset on myös helppo kerätä ja analysoida. Kysely lähetettiin 30 suurimmalle asiakkaalle. Heistä 24 vastasivat. Vastausprosentiksi saatiin näin ollen 80 %. Analysointi tehtiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla.
Tyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että asiakkaat ovat kokonaisvaltaisesti varsin tyytyväisiä yhteistyöhön Vaasan & Vaasan Oy:n kanssa. Tuotteista pidettiin ja tuotekehitykseen satsaaminen on kannattanut. Myös myynti- ja leipomohenkilökunta sai kiitosta. Toisaalta pr-materiaali sai moitteita.
Kysely oli ajankohtainen, sillä vaikka tyytyväisyys oli hyvää, ellei jopa erinomaista, löytyi kuitenkin kohtia, joita pitäisi parantaa. Pitää muistaa, että kyseessä ovat Vaasan & Vaasan Oy:n Keski-Suomen suurimmat asiakkaat ja heidän tyytyväisenä pitäminen on tärkeää. Ei saa jäädä laakereille lepäämään, vaan asiakastyytyväisyyden vajaan 3.5 keskiarvoa on pyrittävä nostamaan vielä korkeammalle.
Kysely toteutettiin e-lomakkeena internetissä. E-lomake nähtiin parhaaksi vaihtoehdoksi, sillä näin vastaajat voivat helposti ja pienellä vaivalla vastata kyselyyn, heille sopivalla hetkellä. Vastaukset on myös helppo kerätä ja analysoida. Kysely lähetettiin 30 suurimmalle asiakkaalle. Heistä 24 vastasivat. Vastausprosentiksi saatiin näin ollen 80 %. Analysointi tehtiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla.
Tyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että asiakkaat ovat kokonaisvaltaisesti varsin tyytyväisiä yhteistyöhön Vaasan & Vaasan Oy:n kanssa. Tuotteista pidettiin ja tuotekehitykseen satsaaminen on kannattanut. Myös myynti- ja leipomohenkilökunta sai kiitosta. Toisaalta pr-materiaali sai moitteita.
Kysely oli ajankohtainen, sillä vaikka tyytyväisyys oli hyvää, ellei jopa erinomaista, löytyi kuitenkin kohtia, joita pitäisi parantaa. Pitää muistaa, että kyseessä ovat Vaasan & Vaasan Oy:n Keski-Suomen suurimmat asiakkaat ja heidän tyytyväisenä pitäminen on tärkeää. Ei saa jäädä laakereille lepäämään, vaan asiakastyytyväisyyden vajaan 3.5 keskiarvoa on pyrittävä nostamaan vielä korkeammalle.