Kehittämistyö ja innovaatiot elokuva -ja tv alan yrityksissä Pirkanmaalla : Case: Filmaattiset, Energia & Mediaporras
Virkkunen, Maiju (2011)
Virkkunen, Maiju
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249408
Tiivistelmä
Elokuva- ja televisioalalla työskentelevät ovat oletettavasti luovia ja taiteellisia. Halusinkin saada selville, kuinka innovointi ja kehittämistyö toteutuu näissä yrityksissä. Tahdoin saada selville, millaista innovointi on ja miten se näkyy.
Olen jakanut työn kahteen osaan: teoreettiseen ja syventävään käytännön tasoon. Ensimmäisenä esittelen luovia aloja yleisesti, ja pohdin luovan alan merkitystä.
Kolmannessa pääluvussa hahmottelen innovaatiota käsitteenä, sen tyypittelyä, asteita ja kehittämismalleja. Neljännessä luvussa kerron tarkemmin elokuva- ja televisiotuotannoista suhteessa kehittämistyöhön.
Esittelen esimerkkitavan, innovaation viiden kaistan hahmottelun, jonka avulla innovaatiokyvykkyyttä voitaisiin yrityksissä mitata. Palaan innovaation viiden kaistan tuloksiin myöhemmin käytännön ruohonjuuritasolla, jossa myös haastattelemieni yritysten mietteet kehittämistyöstä saavat vuoron.
Haastatteluiden tuloksista kävi ilmi, etteivät kyseiset yritykset tähtää strategisten päämäärien saavuttamiseen vaan kokevat alan verkostoitumisen yhtenä tärkeimpänä vaikuttajana kehittämistyöhön.
Olen jakanut työn kahteen osaan: teoreettiseen ja syventävään käytännön tasoon. Ensimmäisenä esittelen luovia aloja yleisesti, ja pohdin luovan alan merkitystä.
Kolmannessa pääluvussa hahmottelen innovaatiota käsitteenä, sen tyypittelyä, asteita ja kehittämismalleja. Neljännessä luvussa kerron tarkemmin elokuva- ja televisiotuotannoista suhteessa kehittämistyöhön.
Esittelen esimerkkitavan, innovaation viiden kaistan hahmottelun, jonka avulla innovaatiokyvykkyyttä voitaisiin yrityksissä mitata. Palaan innovaation viiden kaistan tuloksiin myöhemmin käytännön ruohonjuuritasolla, jossa myös haastattelemieni yritysten mietteet kehittämistyöstä saavat vuoron.
Haastatteluiden tuloksista kävi ilmi, etteivät kyseiset yritykset tähtää strategisten päämäärien saavuttamiseen vaan kokevat alan verkostoitumisen yhtenä tärkeimpänä vaikuttajana kehittämistyöhön.
