Teatteriravintola Tildan nimen lanseeraussuunnitelma
Valkonen, Heidi (2011)
Valkonen, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259671
Tiivistelmä
TTT-Teatteripalvelut vastaa ravintolatoiminnasta Tampereen Työväen Teatterin Vanhan päänäyttämön ja Suuren näyttämön lämpiöissä. TTT-Teatteripalvelut Oy rekisteröi syksyllä 2009 kaupparekisteriin Teatteriravintola Tildan aputoiminimekseen. Nimi oli tuolloin tarkoitus ottaa käyttöön, mutta minkäänlaista lanseerausta ei suoritettu. Opinnäytetyön tarkoitus on tehdä lanseeraussuunnitelma Teatteriravintola Tildan nimelle. Lanseeraussuunnitelman mukainen optimaalinen lanseeraushetki on syksyllä 2011.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu lanseerauksesta ja lanseerausmarkkinoinnista. Opinnäytetyötä varten suoritettiin empiirinen asiakastutkimus, jonka havaintoaineiston keruumenetelmänä oli haastattelu. Teorian ja tutkimuksen pohjalta laadittiin lanseeraussuunnitelma kohdeyritykseen. Lanseerauksen toteutusta varten tehtiin suunnitelma sisäistä viestintää varten.
Teatteriravintola Tildan nimen lanseerauksen keskeisimmät tavoitteet olivat taloudellisen tuloksen kasvattaminen, markkinoinnin kohdistaminen oikein sekä nimen imagollinen uudistaminen. Markkinointia haluttiin kohdistaa asiakkaille, jotka ruokailevat Teatteriravintola Tildassa esityksen ohessa. Markkinoinnin kohdistamisen merkittävimmät työkalut olivat kohderyhmän segmentointi ja oikeanlaisten viestintävälineiden valinta. Nimen imagolliseen uudistamiseen liittyi ravintolatoiminnan kehittäminen sekä merkkinimiratkaisun luominen. Markkinoinnin kohdistamisella ja nimen imagollisilla uudistuksilla pyritään saavuttamaan ensimmäinen tavoite eli taloudellisen tuloksen kasvattaminen.
Lanseeraushetken koittaessa syksyllä 2011 opinnäytetyön mukaista lanseeraussuunnitelmaa voidaan hyödyntää käytännössä tavoitteiden saavuttamiseksi. Opinnäytetyön perusteella havaittiin, että sisäinen tiedotustoiminta on erittäin tärkeää lanseerauksen onnistumisen kannalta ja se on pohja kaikelle muulle lanseeraustyölle. Ennen kuin ulkoista viestintää voidaan ryhtyä harjoittamaan, on sisäisen viestinnän toimittava kaikille merkittäville sidosryhmille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu lanseerauksesta ja lanseerausmarkkinoinnista. Opinnäytetyötä varten suoritettiin empiirinen asiakastutkimus, jonka havaintoaineiston keruumenetelmänä oli haastattelu. Teorian ja tutkimuksen pohjalta laadittiin lanseeraussuunnitelma kohdeyritykseen. Lanseerauksen toteutusta varten tehtiin suunnitelma sisäistä viestintää varten.
Teatteriravintola Tildan nimen lanseerauksen keskeisimmät tavoitteet olivat taloudellisen tuloksen kasvattaminen, markkinoinnin kohdistaminen oikein sekä nimen imagollinen uudistaminen. Markkinointia haluttiin kohdistaa asiakkaille, jotka ruokailevat Teatteriravintola Tildassa esityksen ohessa. Markkinoinnin kohdistamisen merkittävimmät työkalut olivat kohderyhmän segmentointi ja oikeanlaisten viestintävälineiden valinta. Nimen imagolliseen uudistamiseen liittyi ravintolatoiminnan kehittäminen sekä merkkinimiratkaisun luominen. Markkinoinnin kohdistamisella ja nimen imagollisilla uudistuksilla pyritään saavuttamaan ensimmäinen tavoite eli taloudellisen tuloksen kasvattaminen.
Lanseeraushetken koittaessa syksyllä 2011 opinnäytetyön mukaista lanseeraussuunnitelmaa voidaan hyödyntää käytännössä tavoitteiden saavuttamiseksi. Opinnäytetyön perusteella havaittiin, että sisäinen tiedotustoiminta on erittäin tärkeää lanseerauksen onnistumisen kannalta ja se on pohja kaikelle muulle lanseeraustyölle. Ennen kuin ulkoista viestintää voidaan ryhtyä harjoittamaan, on sisäisen viestinnän toimittava kaikille merkittäville sidosryhmille.