Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Arabiemiraattien (Dubain) liiketoimintakultturin mahdollisuudet ja haasteet. Case: Pioport Oy

Myöhänen, Laura (2011)

 
Avaa tiedosto
Myohanen_Laura.pdf (391.6Kt)
Lataukset: 


Myöhänen, Laura
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons License
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178256
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayrityksen liiketoimintakulttuurin tuomia mahdollisuuksia ja haasteita Arabiemiraateissa. Suomalaisyrityksellä on mahdollisuudet ja puitteet rantautua Arabiemiraatteihin. Kohdemaan kulttuuriosaaminen, sen tunnistaminen ja ymmärtäminen luo haasteita liike-elämään.

Työn toimeksiantaja on eteläkarjalainen ulkomaankauppaa harjoittava yritys. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että yritys voisi hyödyntää opinnäytetyössä kerättyjä tietoja ja opinnäytetyötä ulkomaankaupan haasteissa ja sen tuomissa mahdollisuuksissa.

Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsiteltiin Dubain tapakulttuuria sekä liiketoimintakulttuuria. Siinä tarkasteltiin eroavaisuuksia Suomen ja Dubain liiketoimintakulttuurien välillä. Teoriaosuus tehtiin käyttämällä aineistona kirjallisuutta, artikkeleita ja internetsivuja.

Työn empiirinen osa toteutettiin lähettämällä sähköpostikyselyitä Arabiemiraateissa Dubaissa liiketoimintaa harjoittaville, työskenteleville tai työskennelleille henkilöille. Empiriaosuuden tulokset perustuivat sähköpostikyselyistä saatuihin vastauksiin. Työn lopussa kerrotaan vastanneiden kokemuksista Arabiemiraateissa Dubaissa.

Kyselylomake lähetettiin kahdellekymmenelle henkilölle, ja palautettuja vastauksia tuli kahdeksantoista. Henkilöiltä saadut vastaukset olivat monipuolisia ja perusteltuja sekä kohdennettu vastaamaan toimeksiantajan tarpeita.

Vastanneiden henkilöiden vastauksista käy ilmi, että kulttuuriosaaminen on merkittävä voimavara liiketoiminnan edistämisessä. Vastauksia käsiteltiin opinnäytetyön viimeisessä luvussa SWOT-analyysin muodossa.
Tutkimuksen avulla selvisi, että Dubain liiketoimintakulttuurin tämänhetkisiä vahvuuksia ovat suomalaisten asiantuntijoiden vahva tilannetaju ja oikeat ongelmanratkaisukeinot haasteellisissa tilanteissa. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että luottamuksen saavuttaminen henkilökohtaisella tasolla on merkittävää liiketoiminnan etenemisen kannalta. Vuorovaikutuksessa ilmeneviä puutteita syntyy, jos toisen kulttuurin toimintamalleja ja käytöstapoja ei arvosteta riittävästi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste