3D-sovellus Internet ympäristöön
Rönkä, Ilkka (2011)
Rönkä, Ilkka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269810
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on suunnitella ja toteuttaa sovellus Kauniai-sissa toimivan Kasavuoren yläkoulun verkkosivuille, joka esittelee yläkou-lun historian luokan pedagogista oppimisympäristöä ja toimintatapoja reaa-liaikaisen kolmiulotteisen grafiikan, videon, kuvien ja äänen keinoin. Esi-tyksen elementeistä pyritään muodostamaan helppokäyttöinen eheä verkko-sovellus.
Opinnäytetyöni avulla pyritään löytämään uusia markkinointikanavia va-paaseen kilpailutilanteeseen, jossa työni tilaaja Kasavuoren yläkoulu kilpai-lee lisäoppilaista Espoon yläkoulujen kanssa. Kauniaisten väestömäärä ei riitä täyttämään kaikkia oppilaspaikkoja ja koulu tarvitsee lisäoppilaita ta-loudellisesti järkevän yläkoulu-toiminnan järjestämiseen. Työni avulla pys-tytään esittelemään elävästi opetustoimintaa ja oppimisympäristöjä sekä pedagogiikkaa.
Sovellus on toteutettu Unity3D-pelinkehitystyökalulla. Sovelluksen sisällön toteuttamiseen on käytetty Cinema4d-mallinnusohjelmaa ja HTML-kieltä sekä CSS-muotoilukieltä. Toiminnallisuuden ohjelmointiin selaimessa ja Unity3D-pelinkehittelytyökalussa käytettiin Javascript-ohjelmointikieltä.
Opinnäytetyöni raportin alkuosassa esittelen samankaltaisia verkkosivuilla käytettäviä tekniikoita, joilla sovellukseni olen toteuttanut, jonka jälkeen perehdyn tarkemmin käyttämieni työkalujen käyttöön ja ominaisuuksiin. Loppuosassa esittelen sovelluksen tekoon liittyviä toteutusvaiheita ja lop-putulokset.
Opinnäytetyöni alkuperäinen suunnitelma oli luoda koko koulun käsittävä sovellus, jossa esiteltäisiin malliluokat oppiaineittain ja koulun julkiset tilat. Työni rajautui käsittämään vain yhden malliluokan esittelyn, koska koko koulun esittely muodostui työmäärällisesti liian suureksi. Onnistuin luo-maan sovelluksesta demo-version, joka muodosti sovelluksen kehittämisel-le hyvät lähtökohdat.
Opinnäytetyöni avulla pyritään löytämään uusia markkinointikanavia va-paaseen kilpailutilanteeseen, jossa työni tilaaja Kasavuoren yläkoulu kilpai-lee lisäoppilaista Espoon yläkoulujen kanssa. Kauniaisten väestömäärä ei riitä täyttämään kaikkia oppilaspaikkoja ja koulu tarvitsee lisäoppilaita ta-loudellisesti järkevän yläkoulu-toiminnan järjestämiseen. Työni avulla pys-tytään esittelemään elävästi opetustoimintaa ja oppimisympäristöjä sekä pedagogiikkaa.
Sovellus on toteutettu Unity3D-pelinkehitystyökalulla. Sovelluksen sisällön toteuttamiseen on käytetty Cinema4d-mallinnusohjelmaa ja HTML-kieltä sekä CSS-muotoilukieltä. Toiminnallisuuden ohjelmointiin selaimessa ja Unity3D-pelinkehittelytyökalussa käytettiin Javascript-ohjelmointikieltä.
Opinnäytetyöni raportin alkuosassa esittelen samankaltaisia verkkosivuilla käytettäviä tekniikoita, joilla sovellukseni olen toteuttanut, jonka jälkeen perehdyn tarkemmin käyttämieni työkalujen käyttöön ja ominaisuuksiin. Loppuosassa esittelen sovelluksen tekoon liittyviä toteutusvaiheita ja lop-putulokset.
Opinnäytetyöni alkuperäinen suunnitelma oli luoda koko koulun käsittävä sovellus, jossa esiteltäisiin malliluokat oppiaineittain ja koulun julkiset tilat. Työni rajautui käsittämään vain yhden malliluokan esittelyn, koska koko koulun esittely muodostui työmäärällisesti liian suureksi. Onnistuin luo-maan sovelluksesta demo-version, joka muodosti sovelluksen kehittämisel-le hyvät lähtökohdat.