Tanssinopettajan valta ja vallankäyttö : vallankäytön muodot tanssitunnilla
Pihlaja, Anni-Maija (2011)
Pihlaja, Anni-Maija
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269833
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen tanssinopettajan valtaa ja vallankäyttöä sosiologiaan pohjautuvan vallan määritelmän pohjalta. Tarkoituksenani on pohtia millaista valtaa tanssinopettajat tanssitunneilla käyttävät ja minkälaisia vallankäytön muotoja tanssitunneilla on havaittavissa. Havainnot vallankäytön muodoista tanssitunneilla pohjautuvat omiin kokemuksiini tanssinopettajana, tanssioppilaana ja katsojana tanssitunnilla.
Teoria-osiossa määrittelen työssä käyttämäni keskeiset käsitteet, joihin kuuluvat muun muassa valta, vallankäyttö, vallankäytön eri muodot ja vaikuttamisen muodot. Lähdekirjallisuutena olen käyttänyt pääasiassa sosiologien valtaa ja vallankäyttöä käsitteleviä teoksia sekä kasvatustieteilijöiden opettajan valtaa ja ammattietiikkaa käsittelevää kirjallisuutta.
Määrittelemieni käsitteiden pohjalta pohdin omia kokemuksiani hyödyntäen tanssinopettajan vallankäyttöä tanssitunnilla. Tanssitunnilla tanssinopettajan käyttämiin vallankäytön muotoihin vaikuttavat muun muassa tanssioppilaiden ikä ja taitotaso. Pohdin myös onnistunutta ja epäonnistunutta vallankäyttöä sekä valtaresistanssia ja sen määrän vaikuttavia tekijöitä.
Lopuksi käsittelen lyhyesti tanssinopettajan ammattietiikkaa ja sen vaikutusta vallankäyttöön. Tanssinopettajan arvot vaikuttavat hänen käsitykseensä ammattietiikasta ja samalla siihen, miten hän käyttää valtaansa. Käsittelen myös lyhyesti ammattietiikan taustalla olevia eettisiä järjestelmiä.
Teoria-osiossa määrittelen työssä käyttämäni keskeiset käsitteet, joihin kuuluvat muun muassa valta, vallankäyttö, vallankäytön eri muodot ja vaikuttamisen muodot. Lähdekirjallisuutena olen käyttänyt pääasiassa sosiologien valtaa ja vallankäyttöä käsitteleviä teoksia sekä kasvatustieteilijöiden opettajan valtaa ja ammattietiikkaa käsittelevää kirjallisuutta.
Määrittelemieni käsitteiden pohjalta pohdin omia kokemuksiani hyödyntäen tanssinopettajan vallankäyttöä tanssitunnilla. Tanssitunnilla tanssinopettajan käyttämiin vallankäytön muotoihin vaikuttavat muun muassa tanssioppilaiden ikä ja taitotaso. Pohdin myös onnistunutta ja epäonnistunutta vallankäyttöä sekä valtaresistanssia ja sen määrän vaikuttavia tekijöitä.
Lopuksi käsittelen lyhyesti tanssinopettajan ammattietiikkaa ja sen vaikutusta vallankäyttöön. Tanssinopettajan arvot vaikuttavat hänen käsitykseensä ammattietiikasta ja samalla siihen, miten hän käyttää valtaansa. Käsittelen myös lyhyesti ammattietiikan taustalla olevia eettisiä järjestelmiä.
