Musiikin perusteiden oppimisen ongelmat
Latva-Pukkila, Anni (2011)
Latva-Pukkila, Anni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269854
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269854
Tiivistelmä
Erilaiset oppimisen vaikeudet ovat todella yleisiä. Peruskoulussa oppimisvaikeuksista keskustellaan paljon, ja erilaisten oppijoiden huomiointi on osa jokapäiväistä toimintaa. Musiikkiopistoissa erilaisuus on sen sijaan vieraampi asia. Tämän työn tarkoitus on herättää keskustelua aiheesta ja tutkia musiikin perusteiden ryhmissä ilmeneviä oppimisen vaikeuksia. Työssä esitellään oppimiseen vaikuttavia tekijöitä, oppimishäiriöitä, muutamia ratkaisuja opetuksen järjestämiseksi sekä opettajien kokemuksia erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa työskentelystä. Tutkimus suoritettiin Pirkanmaalla musiikin perusteiden opettajille lähetetyllä kyselylomakkeella sekä kahden musiikin perusteiden opettajan ja yhden erityispedagogin haastatteluilla. Otoksen suppeudesta johtuen tämän tutkimuksen tuloksista ei voida tehdä yleistyksiä, vaan ne ovat tapauskohtaisia esimerkkejä.
Tutkimuksen perusteella suurimpia ongelmia esiintyi melodioiden ja harmonioiden hahmottamisessa. Oppimishäiriöitä ilmeni satunnaisesti. Enimmäkseen häiriöt liittyivät käyttäytymiseen ja hahmottamiseen. Muiden oppimiseen vaikuttavien tekijöiden kuten motivaation, musikaalisuuden, vuorovaikutuksen ja oppimisympäristön merkitys osoittautui suureksi. Erityistä tukea tarvitsevat lisäsivät opetustyön kuormitusta, mutta siitä huolimatta parhaaksi ratkaisuksi nähtiin oppilaiden sijoittaminen normaaleihin opetusryhmiin. Yleisimmät ratkaisut erilaisten oppijoiden opiskelun järjestämiseksi olivat tukiopetus tai kertausryhmät. Nämä koettiin toimiviksi, mutta niihin kaivattiin lisää resursseja. Myös opettajien lisäkoulutukselle oli tarvetta, sillä vain muutama vastaaja koki koulutuksensa vastaavan työelämän tarpeita erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden osalta.
Tässä työssä mukana olevissa musiikkioppilaitoksissa oppimisen ongelmia ei esiinny kovin paljoa. Syy tähän voi haastateltujen mukaan olla se, että ongelmista kärsivät joko eivät pääse sisään musiikkiopistoihin tai karsiutuvat sieltä pois liian kovien vaatimusten tai motivaation puutteen takia. Opetuksen yksilöllistämistäkään ei tällöin tarvita niin paljoa. Tarpeeksi pienellä ryhmäkoolla, hyvällä oppimisympäristöllä ja toimivilla motivointikeinoilla selvitään suurimmasta osasta nykyisiä ongelmia. Jos musiikkioppilaitokset jatkossa ottavat oppilaikseen enemmän erityistä tukea tarvitsevia oppijoita, on opetuksen toteuttamista mietittävä uudestaan.
Tutkimuksen perusteella suurimpia ongelmia esiintyi melodioiden ja harmonioiden hahmottamisessa. Oppimishäiriöitä ilmeni satunnaisesti. Enimmäkseen häiriöt liittyivät käyttäytymiseen ja hahmottamiseen. Muiden oppimiseen vaikuttavien tekijöiden kuten motivaation, musikaalisuuden, vuorovaikutuksen ja oppimisympäristön merkitys osoittautui suureksi. Erityistä tukea tarvitsevat lisäsivät opetustyön kuormitusta, mutta siitä huolimatta parhaaksi ratkaisuksi nähtiin oppilaiden sijoittaminen normaaleihin opetusryhmiin. Yleisimmät ratkaisut erilaisten oppijoiden opiskelun järjestämiseksi olivat tukiopetus tai kertausryhmät. Nämä koettiin toimiviksi, mutta niihin kaivattiin lisää resursseja. Myös opettajien lisäkoulutukselle oli tarvetta, sillä vain muutama vastaaja koki koulutuksensa vastaavan työelämän tarpeita erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden osalta.
Tässä työssä mukana olevissa musiikkioppilaitoksissa oppimisen ongelmia ei esiinny kovin paljoa. Syy tähän voi haastateltujen mukaan olla se, että ongelmista kärsivät joko eivät pääse sisään musiikkiopistoihin tai karsiutuvat sieltä pois liian kovien vaatimusten tai motivaation puutteen takia. Opetuksen yksilöllistämistäkään ei tällöin tarvita niin paljoa. Tarpeeksi pienellä ryhmäkoolla, hyvällä oppimisympäristöllä ja toimivilla motivointikeinoilla selvitään suurimmasta osasta nykyisiä ongelmia. Jos musiikkioppilaitokset jatkossa ottavat oppilaikseen enemmän erityistä tukea tarvitsevia oppijoita, on opetuksen toteuttamista mietittävä uudestaan.