Hookie-mittarin käyttökokemukset ja vaikutus kuudesluokkalaisten lasten liikuntamotivaatioon
Kuusinen, Jaana (2011)
Kuusinen, Jaana
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279954
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten, opettajien sekä vanhempien mielipiteitä Hookie - liikunta-aktiivisuusmittarin käytöstä. Työ on tehty yrityksen toimeksiannosta ja siinä selvitettiin miten peruskoulun ala-asteen oppilaat, heidän vanhempansa sekä opettajat kokevat Hookie-mittarin käytön koulu- ja kotiolosuhteissa. Työssä pyrittiin tutkimaan Hookie-mittarin vaikutusta lasten motivaatioon ja liikunta-aktiivisuuteen.
Selvitys tehtiin kyselytutkimuksena. Kysymyksiä kohderyhmästä riippuen laadittiin kyselylomakkeille lapsille, opettajille sekä vanhemmille. Lapset käyttivät Hookie-mittaria kahden kouluviikon ajan sekä koulussa että kotona. Tämän jälkeen lapsilta itseltään, heidän vanhemmiltaan sekä opettajilta kysyttiin kokemuksia Hookie-mittarin käytöstä. Kohderyhmään kuului 17 oppilasta, joista yhdeksän oli poikia ja kahdeksan tyttöjä. Oppilaat olivat Jyrängön ala-asteen kuudennen luokan oppilaita. Kyselytutkimus toteutettiin heti Hookieiden käyttöjakson loputtua. Tutkimus toteutettiin syksyn 2010 ja kevään 2011 aikana.
Tutkimustulosten perusteella kävi ilmi, että Hookie-mittarin käyttö oli lapsille yleisesti ottaen positiivinen kokemus. Myös lasten vanhemmat olivat sitä mieltä, että Hookie-mittarin käyttö koettiin mukavaksi. Liikuntainnostukseen ja yleiseen motivaatioon liikuntaa kohtaan Hookie-mittarilla ei kuitenkaan ollut juurikaan vaikutusta, vaikka sen käyttö mukavana koettiinkin. Vanhempien ja opettajien mielestä Hookie-mittarin kaltaisilla tietotekniikalla voi olla lapsia liikkumaan innostava vaikutus.
Jatkossa Hookie-mittarista tulisi kehittää hyvin yksinkertainen ja toimintavarma, jotta sitä pystyisi käyttämään eri-ikäiset ihmiset helposti ja vaivattomasti. Mittarilla saatavia tuloksia olisi pystyttävä tulkitsemaan vaivattomasti, ilman että siihen tarvittaisiin paljoa ATK-taitoja. Selkeimpinä kompastuskivinä tämän hetkisen Hookie-mittarin käytössä voidaankin pitää liian monimutkaista sekä vaikeaa asentamista ja käyttöä, sekä puutteellista toimintavarmuutta.
Selvitys tehtiin kyselytutkimuksena. Kysymyksiä kohderyhmästä riippuen laadittiin kyselylomakkeille lapsille, opettajille sekä vanhemmille. Lapset käyttivät Hookie-mittaria kahden kouluviikon ajan sekä koulussa että kotona. Tämän jälkeen lapsilta itseltään, heidän vanhemmiltaan sekä opettajilta kysyttiin kokemuksia Hookie-mittarin käytöstä. Kohderyhmään kuului 17 oppilasta, joista yhdeksän oli poikia ja kahdeksan tyttöjä. Oppilaat olivat Jyrängön ala-asteen kuudennen luokan oppilaita. Kyselytutkimus toteutettiin heti Hookieiden käyttöjakson loputtua. Tutkimus toteutettiin syksyn 2010 ja kevään 2011 aikana.
Tutkimustulosten perusteella kävi ilmi, että Hookie-mittarin käyttö oli lapsille yleisesti ottaen positiivinen kokemus. Myös lasten vanhemmat olivat sitä mieltä, että Hookie-mittarin käyttö koettiin mukavaksi. Liikuntainnostukseen ja yleiseen motivaatioon liikuntaa kohtaan Hookie-mittarilla ei kuitenkaan ollut juurikaan vaikutusta, vaikka sen käyttö mukavana koettiinkin. Vanhempien ja opettajien mielestä Hookie-mittarin kaltaisilla tietotekniikalla voi olla lapsia liikkumaan innostava vaikutus.
Jatkossa Hookie-mittarista tulisi kehittää hyvin yksinkertainen ja toimintavarma, jotta sitä pystyisi käyttämään eri-ikäiset ihmiset helposti ja vaivattomasti. Mittarilla saatavia tuloksia olisi pystyttävä tulkitsemaan vaivattomasti, ilman että siihen tarvittaisiin paljoa ATK-taitoja. Selkeimpinä kompastuskivinä tämän hetkisen Hookie-mittarin käytössä voidaankin pitää liian monimutkaista sekä vaikeaa asentamista ja käyttöä, sekä puutteellista toimintavarmuutta.