Hyvä paha palaute : arviointi tanssinopetuksessa
Suopelto, Heidi (2011)
Suopelto, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2011

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259613
Tiivistelmä
Tämä kirjallinen tutkielma on osa Turun ammattikorkeakoulun tanssinopettajan (AMK) tutkintoon sisältyvää opinnäytetyökokonaisuutta. Taiteellinen osa opinnäytetyöstä on koreografia On-The-Go. Koreografia on saanut innoitteensa surrealistiesta-, minimalistisesta- ja futuralistisesta taiteesta.
Kirjallinen tutkielma käsittelee arviointia tanssin perusopinnoissa ja ammattiin johtavassa koulutuksessa sekä pohtii kuinka arviointi ja palautteenanto tanssinopetuksessa vaikuttavat oppilaan motivaatioon ja oppimiseen.
Tutkielmassa tarkastellaan ensin arviointia yleensä ja syvennytään erityisesti tanssin tekniikkatunneilla tapahtuvaan palautteenantoon. Seuraavaksi käsitellään arviointiin lukeutuvan arvostelun mahdollisuuksia tanssinopetuksessa ja esitellään eri arviointimetodeja. Tämän jälkeen pohditaan tanssinopettajaopiskelijoiden arviointikokemuksia. Viimeiseksi arviointia lähestytään opettajan näkökulmasta ja esitellään arvioinnin ideaalitilanne.
Opinnäytetyön materiaali koostuu tanssin harrastajille, opettajille ja ammattiopiskelijoille suunnatuista kyselyistä, kirjallisista ja sähköisistä lähteistä sekä kirjoittajan omista kokemuksista. Lisäksi kirjoittaja on seurannut oppilaiden käyttäytymistä tuntitilanteissa heidän saadessaan palautetta.
Kirjallinen tutkielma käsittelee arviointia tanssin perusopinnoissa ja ammattiin johtavassa koulutuksessa sekä pohtii kuinka arviointi ja palautteenanto tanssinopetuksessa vaikuttavat oppilaan motivaatioon ja oppimiseen.
Tutkielmassa tarkastellaan ensin arviointia yleensä ja syvennytään erityisesti tanssin tekniikkatunneilla tapahtuvaan palautteenantoon. Seuraavaksi käsitellään arviointiin lukeutuvan arvostelun mahdollisuuksia tanssinopetuksessa ja esitellään eri arviointimetodeja. Tämän jälkeen pohditaan tanssinopettajaopiskelijoiden arviointikokemuksia. Viimeiseksi arviointia lähestytään opettajan näkökulmasta ja esitellään arvioinnin ideaalitilanne.
Opinnäytetyön materiaali koostuu tanssin harrastajille, opettajille ja ammattiopiskelijoille suunnatuista kyselyistä, kirjallisista ja sähköisistä lähteistä sekä kirjoittajan omista kokemuksista. Lisäksi kirjoittaja on seurannut oppilaiden käyttäytymistä tuntitilanteissa heidän saadessaan palautetta.