Kulttuurikauppa Wanha Muuntamo
Hätinen, Arja (2011)
Hätinen, Arja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269862
Tiivistelmä
Tämän raportin tarkoituksena on toiminnallisena opinnäytetyönä toteutetun Kulttuurikauppaprojektin esittely. Raportissa kuvataan projektin taustat, tavoitteet sekä toteutus. Raporttiin sisältyy myös projektin tulosten arviointia sekä jatkotoimenpiteiden pohdintaa.
Mikkelin kaupungissa asiakas- ja käyttäjälähtöisyys on kirjattu osaksi kaupunkistrategiaa. Mikkelin kaupunki panostaa muun muassa modernin palvelun kehittämiseen käyttäjä-ja asiakaslähtöisyyttä vahvistamalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa kulttuurikauppatoiminta sekä arvioida sen soveltuvuutta Mikkelin kaupungin kulttuuripalveluiden uutena asiakaspalvelun muotona.
Kulttuurikauppa Wanha Muuntamo toimi Mikkelin Pursialassa 28.11. - 22.12.2010. Kulttuurikauppaan koottiin myytäväksi Mikkelin seudun kulttuuriyhdistysten ja -toimijoiden aineettomia kulttuurituotteita. Kulttuurikaupan tavoitteena oli helpottaa kulttuurin kysynnän ja tarjonnan kohtaamista, aktivoida kuntalaisia osallistumaan Mikkelin seudun kulttuuritapahtumiin sekä tukea ja aktivoida alueen kulttuuriyhdistyksiä ja -toimijoita. Ajoittamalla toiminta joulusesonkiin pyrittiin tarjoamaan ekologinen, materialismin vastainen vaihtoehto. Tavoitteena oli myös kartoittaa Pursialan vanhan muuntamorakennuksen toimivuutta ja kehitystarpeita.
Kulttuurikauppatoiminnan onnistumista arvioitiin asiakaspalautteen, yhteistyötahoilta saadun palautteen, projektin toteutuksessa mukana olleiden henkilöiden kokemusten sekä kaupan laskennallisen tuloksen perusteella. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin kyselyä ja haastattelun eri muotoja sekä matemaattista kirjaamista.
Kulttuurikauppa sai erittäin positiivisen vastaanoton sekä asiakkaiden että kulttuuriyhdistysten ja -toimijoiden taholta. Uutuudellaan ja ennakkoluulottomuudellaan kulttuurikauppa herätti paljon huomiota. Toiminnasta uutisoitiin paikkakunnan ja valtakunnaan tiedotusvälineissä. Kulttuurikauppatoiminnan todettiin soveltuvan Mikkelin kulttuuripalvelujen asiakaspalvelumuodoksi ja sitä tullaan toteuttamaan jatkossakin. Kokemuksen sekä asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta saadun palautteen perusteella tode-taan, että toteutuksessa on vielä kehittämistä. Toimintaa kehitettäessä on huomioitava toimitilan valinta sekä tuotevalikoiman laajentaminen.
Mikkelin kaupungissa asiakas- ja käyttäjälähtöisyys on kirjattu osaksi kaupunkistrategiaa. Mikkelin kaupunki panostaa muun muassa modernin palvelun kehittämiseen käyttäjä-ja asiakaslähtöisyyttä vahvistamalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa kulttuurikauppatoiminta sekä arvioida sen soveltuvuutta Mikkelin kaupungin kulttuuripalveluiden uutena asiakaspalvelun muotona.
Kulttuurikauppa Wanha Muuntamo toimi Mikkelin Pursialassa 28.11. - 22.12.2010. Kulttuurikauppaan koottiin myytäväksi Mikkelin seudun kulttuuriyhdistysten ja -toimijoiden aineettomia kulttuurituotteita. Kulttuurikaupan tavoitteena oli helpottaa kulttuurin kysynnän ja tarjonnan kohtaamista, aktivoida kuntalaisia osallistumaan Mikkelin seudun kulttuuritapahtumiin sekä tukea ja aktivoida alueen kulttuuriyhdistyksiä ja -toimijoita. Ajoittamalla toiminta joulusesonkiin pyrittiin tarjoamaan ekologinen, materialismin vastainen vaihtoehto. Tavoitteena oli myös kartoittaa Pursialan vanhan muuntamorakennuksen toimivuutta ja kehitystarpeita.
Kulttuurikauppatoiminnan onnistumista arvioitiin asiakaspalautteen, yhteistyötahoilta saadun palautteen, projektin toteutuksessa mukana olleiden henkilöiden kokemusten sekä kaupan laskennallisen tuloksen perusteella. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin kyselyä ja haastattelun eri muotoja sekä matemaattista kirjaamista.
Kulttuurikauppa sai erittäin positiivisen vastaanoton sekä asiakkaiden että kulttuuriyhdistysten ja -toimijoiden taholta. Uutuudellaan ja ennakkoluulottomuudellaan kulttuurikauppa herätti paljon huomiota. Toiminnasta uutisoitiin paikkakunnan ja valtakunnaan tiedotusvälineissä. Kulttuurikauppatoiminnan todettiin soveltuvan Mikkelin kulttuuripalvelujen asiakaspalvelumuodoksi ja sitä tullaan toteuttamaan jatkossakin. Kokemuksen sekä asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta saadun palautteen perusteella tode-taan, että toteutuksessa on vielä kehittämistä. Toimintaa kehitettäessä on huomioitava toimitilan valinta sekä tuotevalikoiman laajentaminen.