NÄIN MONIKKOPERHEET PYÖRITTÄISIVÄT NIPSULAA : Selvitys monikkoperheiden sosiaalisen ja tiedollisen tuen tarpeista
Kero, Johanna; Myller, Sirja (2011)
Kero, Johanna
Myller, Sirja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279929
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja, Nipsula, on Hämeen ammattikorkeakoulun avoin varhaiskasvatusympäristö. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää kehitysideoita, joita voitaisiin hyödyntää Nipsulan monikkoperhetoiminnassa. Ideoita toiminnan kehittämiseksi kartoitettiin sähköisellä kyselylomakkeella.
Opinnäytetyön teoria koostui avoimen varhaiskasvatustoiminnan kuvauksesta, jossa perehdyttiin Nipsulan toimintaan, sosiaaliseen tukeen sekä osallisuuteen. Lapsiperhearjen haasteet sekä vanhemmuus koskettavat myös monikkoperheitä, jonka lisäksi monikkoperheiden sosiokulttuuriseen todellisuuteen liittyviä erityispiirteitä, kuten monikoiden sisarussuhdetta ja identiteetin muodostumista kuvattiin teoriaosuudessa. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös aiempiin tutkimuksiin liittyen monikkoperheisiin ja avoimeen varhaiskasvatukseen.
Kyselylomakkeessa selvitettiin monikkoperheiden sosiaalisen ja tiedollisen tuen tarpeita suljetuilla ja avoimilla kysymyksillä. Vastaajia sähköiseen kyselylomakkeeseen etsittiin internetistä, lapsiperheiden keskustelupalstoilta. Lisäksi kyselylomakkeeseen vastaajia saatiin Nipsulan ja Mannerheimin lastensuojeluliiton kautta.
Tuloksien mukaan monikkoperheet toivoivat vertaistukea sekä tietoa liittyen monikkoperheiden erityispiirteisiin. Tällaiselle toiminnalle oli siis vastausten perusteella kysyntää. Nipsulan toiminta ei välttämättä tavoita kaikkia monikkoperheitä, joten parempi tiedottaminen toiminnasta voisi tuoda asiakkaiksi lisää monikkoperheitä.
Opinnäytetyön teoria koostui avoimen varhaiskasvatustoiminnan kuvauksesta, jossa perehdyttiin Nipsulan toimintaan, sosiaaliseen tukeen sekä osallisuuteen. Lapsiperhearjen haasteet sekä vanhemmuus koskettavat myös monikkoperheitä, jonka lisäksi monikkoperheiden sosiokulttuuriseen todellisuuteen liittyviä erityispiirteitä, kuten monikoiden sisarussuhdetta ja identiteetin muodostumista kuvattiin teoriaosuudessa. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös aiempiin tutkimuksiin liittyen monikkoperheisiin ja avoimeen varhaiskasvatukseen.
Kyselylomakkeessa selvitettiin monikkoperheiden sosiaalisen ja tiedollisen tuen tarpeita suljetuilla ja avoimilla kysymyksillä. Vastaajia sähköiseen kyselylomakkeeseen etsittiin internetistä, lapsiperheiden keskustelupalstoilta. Lisäksi kyselylomakkeeseen vastaajia saatiin Nipsulan ja Mannerheimin lastensuojeluliiton kautta.
Tuloksien mukaan monikkoperheet toivoivat vertaistukea sekä tietoa liittyen monikkoperheiden erityispiirteisiin. Tällaiselle toiminnalle oli siis vastausten perusteella kysyntää. Nipsulan toiminta ei välttämättä tavoita kaikkia monikkoperheitä, joten parempi tiedottaminen toiminnasta voisi tuoda asiakkaiksi lisää monikkoperheitä.