Alakouluikäisen lapsen krooninen kipu – kivun arviointi sairaanhoitajan näkökulmasta: Kirjallisuuskatsaus.
Rantakallio, Anna; Höykinpuro, Janika (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rantakallio, Anna
Höykinpuro, Janika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002122338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002122338
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli lapsen kroonisen kivun arviointi sairaanhoitajan näkökulmasta. Kipu jaetaan akuuttiin ja krooniseen kipuun. Krooninen kipu on yli 2—3 kuukautta kestävää tai pidempikestoista kuin odotettu kudoksen paranemisaika on. Kivun arvioiminen on osa kliinistä hoitotyötä, ja kipu on yleensä oire jostakin, joten arvioiminen on avainasemassa oikean hoidon ja sen tehon arvioinnin toteutumiselle.
Tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajien tietoa alakouluikäisen lapsen kroonisesta kivusta ja siitä, miten sitä tulisi arvioida. Lisäksi vahvistetaan ymmärrystä vanhempien osallistumista kivun hoitotyössä. Tarkoituksena oli kerätä tietoa sairaanhoitajan näkökulmasta lapsen kroonisesta kivusta ja sen arvioinnista sekä vanhempien roolista kivun hoitotyössä. Tutkimuskysymykset ovat: Millaista on lapsen krooninen kipu ja miten se ilmenee? Mitä sairaanhoitajan tulisi ottaa hoitotyössä huomioon erityisesti alakouluikäisen lapsen kroonisen kivun arvioinnissa? Millainen on kroonisesta kivusta kärsivän lapsen vanhemman tai huoltajan rooli lapsen kivun hoitotyössä?
Opinnäytetyö toteutettiin soveltaen kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jossa aineistona oli seitsemän englanninkielistä artikkelia ja yksi suomenkielinen tutkimus. Kirjallisuuskatsauksen aineistoa haettiin Cinahl-, Medic- ja Pubmed-tietokannoista sekä suoritettiin manuaalinen tiedonhaku. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tuloksissa käydään läpi lapsen kroonista kipua, sen ilmenemistä. Kerrotaan erilaisista kivun arviointimenetelmistä sekä vanhempien osallistamista lapsen kivunhoitoon käsitellään. Kivun kokeminen on yksilöllistä, ja arvioiminen on vaikeaa, jos luotetaan vain lapsen omaan kipuarvioon. Lapsen tai vanhemman kertoman lisäksi sairaanhoitajan tulee osata tulkita lapsen käyttäytymistä. Tuloksissa ilmenee sairaanhoitajan kokonaisvaltainen työskentely lapsen kroonisen kivun arvioinnissa.
Tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajien tietoa alakouluikäisen lapsen kroonisesta kivusta ja siitä, miten sitä tulisi arvioida. Lisäksi vahvistetaan ymmärrystä vanhempien osallistumista kivun hoitotyössä. Tarkoituksena oli kerätä tietoa sairaanhoitajan näkökulmasta lapsen kroonisesta kivusta ja sen arvioinnista sekä vanhempien roolista kivun hoitotyössä. Tutkimuskysymykset ovat: Millaista on lapsen krooninen kipu ja miten se ilmenee? Mitä sairaanhoitajan tulisi ottaa hoitotyössä huomioon erityisesti alakouluikäisen lapsen kroonisen kivun arvioinnissa? Millainen on kroonisesta kivusta kärsivän lapsen vanhemman tai huoltajan rooli lapsen kivun hoitotyössä?
Opinnäytetyö toteutettiin soveltaen kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jossa aineistona oli seitsemän englanninkielistä artikkelia ja yksi suomenkielinen tutkimus. Kirjallisuuskatsauksen aineistoa haettiin Cinahl-, Medic- ja Pubmed-tietokannoista sekä suoritettiin manuaalinen tiedonhaku. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tuloksissa käydään läpi lapsen kroonista kipua, sen ilmenemistä. Kerrotaan erilaisista kivun arviointimenetelmistä sekä vanhempien osallistamista lapsen kivunhoitoon käsitellään. Kivun kokeminen on yksilöllistä, ja arvioiminen on vaikeaa, jos luotetaan vain lapsen omaan kipuarvioon. Lapsen tai vanhemman kertoman lisäksi sairaanhoitajan tulee osata tulkita lapsen käyttäytymistä. Tuloksissa ilmenee sairaanhoitajan kokonaisvaltainen työskentely lapsen kroonisen kivun arvioinnissa.