Ekologinen yritystoiminta
Kivilahti, Jonna (2011)
Kivilahti, Jonna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052910177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052910177
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli ekologinen yritystoiminta. Tarkoituksena oli selvittää ekologisuutta taloudellisessa toiminnassa, kuten yleisesti ekologiaa, globaalimuutosta ja siihen liittyviä ongelmia, ekologista ajattelua ja kestävää kehitystä sekä ekologisen jalanjäljen määrittämistä ja tehtyjä ilmastosopimuksia. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa ekologista ajattelua yritystoiminnassa sekä siihen liittyvää ympäristölainsäädäntöä, ympäristöjohtamista sekä ekologista jätteenkäsittelyä. Erityisesti yritystoiminnassa ekologisuutta tarkasteltiin yrityksen markkinoinnissa, ja näkökulmana oli ekologinen tuote ja palvelu kilpailutekijänä, ympäristömarkkinointi sekä ekologisten merkkien ja brandien käyttö.
Ekologia on laaja luonnontieteellinen käsite, ja se on olennaisena osana silloin, kun puhutaan ekologisuudesta. Ekologisuus tai kestävä kehitys on kehitystä, joka tyydyttää nykyisen yhteiskunnan tarpeet ja ottaa huomioon myös tulevat sukupolvet. Kansallisten toimien lisäksi kansainvälinen yhteistyö on keskeisessä asemassa tavoiteltaessa ekologista kestävyyttä. Globaalimuutos -käsite on muotoutunut yhdessä ympäristöongelmien ja yhteiskunnallisten ongelmien myötä. Kestävä kehitys on yhteistyötä taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristön hyvinvoinnin edistämiseksi.
Kestävän kehityksen mukaan yritys toimii periaatteella "vähemmästä enemmän ja puhtaammin". Yrityksen vastuullinen liiketoiminta on yritykselle kilpailuetu. Se tarkoittaa sitä, että ekologisuus, sosiaaliset ja taloudelliset tekijät ovat tasapainossa keskenään ja näitä tekijöitä toiminnassa edelleen kehitetään. Tämä voi näkyä kierrättämisessä tai hukkamateriaalien minimoimisessa. Vastuullisuus on myös osana ekologisempaa johtamista, jolloin puhutaan ympäristöjohtamisesta.Yrityksen tulee siten toiminnassaan huomioida ympäristölainsäädäntö ja erilaiset ympäristöjärjestelmästandardit sekä etiikka ja moraali.
Ympäristöystävällisyys markkinoinnissa on tänä päivänä myyntivaltti. Monasti asiakkailla on vaikeuksia arvioida sitä, onko mainospuheilla ja erilaisilla ympäristömerkeillä todellisuuspohjaa. Yrityksen tulisikin markkinoinnissaan korostaa tuotteen ympäristövaikutuksista vain merkityksellistä ja olennaista tietoa. Ympäristöväittämistä pitäisi myös käydä ilmi se, liittyvätkö väittämät pakkaukseen vai itse tuotteeseen. Muun muassa Kuluttajavirasto on ohjeistanut yritysten ympäristömarkkinointia.
Ekologia on laaja luonnontieteellinen käsite, ja se on olennaisena osana silloin, kun puhutaan ekologisuudesta. Ekologisuus tai kestävä kehitys on kehitystä, joka tyydyttää nykyisen yhteiskunnan tarpeet ja ottaa huomioon myös tulevat sukupolvet. Kansallisten toimien lisäksi kansainvälinen yhteistyö on keskeisessä asemassa tavoiteltaessa ekologista kestävyyttä. Globaalimuutos -käsite on muotoutunut yhdessä ympäristöongelmien ja yhteiskunnallisten ongelmien myötä. Kestävä kehitys on yhteistyötä taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristön hyvinvoinnin edistämiseksi.
Kestävän kehityksen mukaan yritys toimii periaatteella "vähemmästä enemmän ja puhtaammin". Yrityksen vastuullinen liiketoiminta on yritykselle kilpailuetu. Se tarkoittaa sitä, että ekologisuus, sosiaaliset ja taloudelliset tekijät ovat tasapainossa keskenään ja näitä tekijöitä toiminnassa edelleen kehitetään. Tämä voi näkyä kierrättämisessä tai hukkamateriaalien minimoimisessa. Vastuullisuus on myös osana ekologisempaa johtamista, jolloin puhutaan ympäristöjohtamisesta.Yrityksen tulee siten toiminnassaan huomioida ympäristölainsäädäntö ja erilaiset ympäristöjärjestelmästandardit sekä etiikka ja moraali.
Ympäristöystävällisyys markkinoinnissa on tänä päivänä myyntivaltti. Monasti asiakkailla on vaikeuksia arvioida sitä, onko mainospuheilla ja erilaisilla ympäristömerkeillä todellisuuspohjaa. Yrityksen tulisikin markkinoinnissaan korostaa tuotteen ympäristövaikutuksista vain merkityksellistä ja olennaista tietoa. Ympäristöväittämistä pitäisi myös käydä ilmi se, liittyvätkö väittämät pakkaukseen vai itse tuotteeseen. Muun muassa Kuluttajavirasto on ohjeistanut yritysten ympäristömarkkinointia.