Rumpukuorinnan ajoparametrien optimointi
Martonen, Jaakko (2011)
Martonen, Jaakko
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178395
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin UPM Kymmenen Pietarsaaren sellutehtaan puunkäsittelyyn. Tehtaalla oli otettu käyttöön syksyllä 2010 uusi koivun kuorintalinja, jonka ajoparametreja oli viritetty pitkin syksyä. Työssä keskityttiin hienosäätämään nykyisen ajomallin ajoparametreja optimaalisen ajo-ohjelman löytämiseksi. Parannuksia lähdettiin hakemaan pienentämällä kuorintarummun täyttöastetta, ja täten vähentämällä kuorinnassa tapahtuvia puuhäviöitä. Muutoksissa huomioitiin tehtaan puhtausastetavoite sekä tarpeiden mukaisen tuotantokapasiteetin ylläpito.
Ajoparametrien optimointia varten toteutetut koeajot suoritettiin maaliskuussa 2011. Koeajojaksot olivat kestoltaan 16 tunnin mittaisia. Niiden tulokset kerättiin Teknosavon ProfiSmart- ja BarkSmart-mittareiden sekä muiden mittapiirien järjestelmään kokoamista keskiarvoista.
Kokeet osoittivat, että kuorinnan toteuttaminen pienellä, noin 20 %:n täyttöasteella on hyvin vaikeasti toteutettavissa Pietarsaaren kuorimon olosuhteissa. Suurimmaksi ongelmaksi muodostui puun puhtausastetavoitteen saavuttaminen jatkoprosessin vaatimalla tuotantovauhdilla ajettaessa.
Käytetyt koeajomallit eivät antaneet lupaavia tuloksia, sillä kaikki tuotannolliset vaatimukset huomioon ottaen vanha ajomalli osoittautui näistä parhaaksi vaihtoehdoksi. Vanhan ajomallin ongelmana on ajoittain liian korkea puun kuoripitoisuus kuorinnan jälkeen. Ongelma olisi todennäköisesti korjattavissa pienillä muutoksilla vanhan reseptin rummun portin liikeratoihin sekä alentamalla täyttöasteen pysäytysrajaa, pitäen kuitenkin täyttöastetavoite ennallaan. Muutokset vaativat kuitenkin koeajoja niiden toimivuuden varmistamiseksi.
Ajoparametrien optimointia varten toteutetut koeajot suoritettiin maaliskuussa 2011. Koeajojaksot olivat kestoltaan 16 tunnin mittaisia. Niiden tulokset kerättiin Teknosavon ProfiSmart- ja BarkSmart-mittareiden sekä muiden mittapiirien järjestelmään kokoamista keskiarvoista.
Kokeet osoittivat, että kuorinnan toteuttaminen pienellä, noin 20 %:n täyttöasteella on hyvin vaikeasti toteutettavissa Pietarsaaren kuorimon olosuhteissa. Suurimmaksi ongelmaksi muodostui puun puhtausastetavoitteen saavuttaminen jatkoprosessin vaatimalla tuotantovauhdilla ajettaessa.
Käytetyt koeajomallit eivät antaneet lupaavia tuloksia, sillä kaikki tuotannolliset vaatimukset huomioon ottaen vanha ajomalli osoittautui näistä parhaaksi vaihtoehdoksi. Vanhan ajomallin ongelmana on ajoittain liian korkea puun kuoripitoisuus kuorinnan jälkeen. Ongelma olisi todennäköisesti korjattavissa pienillä muutoksilla vanhan reseptin rummun portin liikeratoihin sekä alentamalla täyttöasteen pysäytysrajaa, pitäen kuitenkin täyttöastetavoite ennallaan. Muutokset vaativat kuitenkin koeajoja niiden toimivuuden varmistamiseksi.