Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Rumpukuorinnan ajoparametrien optimointi

Martonen, Jaakko (2011)

 
Avaa tiedosto
Martonen_Jaakko.pdf (1.571Mt)
Lataukset: 


Martonen, Jaakko
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178395
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin UPM Kymmenen Pietarsaaren sellutehtaan puunkäsittelyyn. Tehtaalla oli otettu käyttöön syksyllä 2010 uusi koivun kuorintalinja, jonka ajoparametreja oli viritetty pitkin syksyä. Työssä keskityttiin hienosäätämään nykyisen ajomallin ajoparametreja optimaalisen ajo-ohjelman löytämiseksi. Parannuksia lähdettiin hakemaan pienentämällä kuorintarummun täyttöastetta, ja täten vähentämällä kuorinnassa tapahtuvia puuhäviöitä. Muutoksissa huomioitiin tehtaan puhtausastetavoite sekä tarpeiden mukaisen tuotantokapasiteetin ylläpito.

Ajoparametrien optimointia varten toteutetut koeajot suoritettiin maaliskuussa 2011. Koeajojaksot olivat kestoltaan 16 tunnin mittaisia. Niiden tulokset kerättiin Teknosavon ProfiSmart- ja BarkSmart-mittareiden sekä muiden mittapiirien järjestelmään kokoamista keskiarvoista.

Kokeet osoittivat, että kuorinnan toteuttaminen pienellä, noin 20 %:n täyttöasteella on hyvin vaikeasti toteutettavissa Pietarsaaren kuorimon olosuhteissa. Suurimmaksi ongelmaksi muodostui puun puhtausastetavoitteen saavuttaminen jatkoprosessin vaatimalla tuotantovauhdilla ajettaessa.

Käytetyt koeajomallit eivät antaneet lupaavia tuloksia, sillä kaikki tuotannolliset vaatimukset huomioon ottaen vanha ajomalli osoittautui näistä parhaaksi vaihtoehdoksi. Vanhan ajomallin ongelmana on ajoittain liian korkea puun kuoripitoisuus kuorinnan jälkeen. Ongelma olisi todennäköisesti korjattavissa pienillä muutoksilla vanhan reseptin rummun portin liikeratoihin sekä alentamalla täyttöasteen pysäytysrajaa, pitäen kuitenkin täyttöastetavoite ennallaan. Muutokset vaativat kuitenkin koeajoja niiden toimivuuden varmistamiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste