Tutkijoiden työmotivaatioon vaikuttavat tekijät
Valkonen, Ritva (2011)
Valkonen, Ritva
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035794
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin omavalintaisena aiheena Nuorisotutkimuseura ry:n tutkijoita haastattelemalla syksyn 2010 ja kevään 2011 aikana. Tarkoituksena oli selvittää tutkijoiden työmotivaatioon liittyviä tekijöitä. Työmotivaatio on eräs työhyvinvoinnin osa-alue.
Aluksi määriteltiin tutkimusongelma sekä kaksi alakysymystä: mitkä tekijät vaikuttavat tutkijoiden työmotivaatioon, mitkä tekijät lisäävät ja mitkä heikentävät tutkijoiden työmotivaatiota, miten työprosessiin liittyvä luovuus vaikuttaa työmotivaatioon?
Teoriaosuudessa kuvattiin, mitä motivaatio tarkoittaa käsitteenä, miten motivaatio vaikuttaa työsuoritukseen sekä miten työn eri ominaisuudet mahdollisesti vaikuttavat motivaatioprosessissa. Esiteltiin myös eräs näkemys siitä, millaisia piirteitä hyvä ja mielekäs työ voisi sisältää. Motivaatioteoriat jaettiin tässä työssä sisältö- ja prosessiteorioihin. Teoriaosuudessa on myös esitetty Nuorisotutkimusverkostossa tutkimusprofessorina toimivan Tommi Hoikkalan näkemyksiä tutkijoiden työmotivaatioon vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Empiirisen osuuden näyte muodostettiin haastattelemalla neljää Nuorisotutkimuseura ry:n tutkijaa. Haastattelukysymykset pohjautuivat Frederick Herzbergin hygieniamotivaatioteorian 10 eri teemaan. Teorian mukaan tyytyväisyyttä lisääviä osa-alueita ovat saavutukset, tunnustus työstä, työ sinänsä, vastuu sekä uralla eteneminen. Tyytyväisyyttä heikentäviä osa-alueita puolestaan ovat esimiehet, organisaatiokulttuuri, palkka, suhteet työtovereihin sekä työolosuhteet.
Tutkimuksessa selvisi, että tärkeimmät tutkijoita motivoivat tekijät liittyvät itse työhön sekä siihen liittyvään vastuuseen. Myös positiivista ja rakentavaa palautetta ja hyvää ilmapiiriä pidettiin tärkeinä motivaatiota tukevina tekijöinä. Nuorisotutkimusseura ry:stä pidettiin organisaationa avoimesti toimivana ja yksilöitä kunnioittavana ja suvaitsevaisena. Yksilöitä kuunnellaan ja erilaiset mielipiteet sallitaan. Johtamiskulttuuria pidetään modernina, jossa yksilöitä osallistetaan ja heidän kanssaan keskustellaan. Tutkijat kokivat myös saavansa riittävästi tukea, kannustusta ja palautetta omassa työssään.
Aluksi määriteltiin tutkimusongelma sekä kaksi alakysymystä: mitkä tekijät vaikuttavat tutkijoiden työmotivaatioon, mitkä tekijät lisäävät ja mitkä heikentävät tutkijoiden työmotivaatiota, miten työprosessiin liittyvä luovuus vaikuttaa työmotivaatioon?
Teoriaosuudessa kuvattiin, mitä motivaatio tarkoittaa käsitteenä, miten motivaatio vaikuttaa työsuoritukseen sekä miten työn eri ominaisuudet mahdollisesti vaikuttavat motivaatioprosessissa. Esiteltiin myös eräs näkemys siitä, millaisia piirteitä hyvä ja mielekäs työ voisi sisältää. Motivaatioteoriat jaettiin tässä työssä sisältö- ja prosessiteorioihin. Teoriaosuudessa on myös esitetty Nuorisotutkimusverkostossa tutkimusprofessorina toimivan Tommi Hoikkalan näkemyksiä tutkijoiden työmotivaatioon vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Empiirisen osuuden näyte muodostettiin haastattelemalla neljää Nuorisotutkimuseura ry:n tutkijaa. Haastattelukysymykset pohjautuivat Frederick Herzbergin hygieniamotivaatioteorian 10 eri teemaan. Teorian mukaan tyytyväisyyttä lisääviä osa-alueita ovat saavutukset, tunnustus työstä, työ sinänsä, vastuu sekä uralla eteneminen. Tyytyväisyyttä heikentäviä osa-alueita puolestaan ovat esimiehet, organisaatiokulttuuri, palkka, suhteet työtovereihin sekä työolosuhteet.
Tutkimuksessa selvisi, että tärkeimmät tutkijoita motivoivat tekijät liittyvät itse työhön sekä siihen liittyvään vastuuseen. Myös positiivista ja rakentavaa palautetta ja hyvää ilmapiiriä pidettiin tärkeinä motivaatiota tukevina tekijöinä. Nuorisotutkimusseura ry:stä pidettiin organisaationa avoimesti toimivana ja yksilöitä kunnioittavana ja suvaitsevaisena. Yksilöitä kuunnellaan ja erilaiset mielipiteet sallitaan. Johtamiskulttuuria pidetään modernina, jossa yksilöitä osallistetaan ja heidän kanssaan keskustellaan. Tutkijat kokivat myös saavansa riittävästi tukea, kannustusta ja palautetta omassa työssään.