Kokous- ja tapahtumajärjestäjien toiveet ja odotukset : Case Porvoo Tours Oy:n PremiumVisit -asiakkaat
Lehtinen, Maija-Liisa; Lindroos, Monika (2009)
Lehtinen, Maija-Liisa
Lindroos, Monika
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905223111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905223111
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaisia odotuksia ja toiveita on henkilöillä, jotka päättävät kokousten, kongressien ja muiden yritystapahtumien järjestämisestä ja varaamisesta.
Työn empiirisen kyselyn kohderyhmäksi on valittu kokousjärjestäjiä (asiakkaita) Porvoo Tours Oy:n asiakasrekisteristä ja tutkimusaiheeksi heidän toiveensa ja odotuksensa PremiumVisit -yritysten suhteen. Tutkittavat asiakkaat ovat eri yritysten, yhteisöjen, valtion tai kaupungin palveluksessa toimivia henkilöitä. Empiirinen osuus on toteutettu sekä sähköpostikyselynä että teemahaastatteluina.
Teoriaosuudessa avataan eri käsitteet kuten liikematkailu ja MICE, kokousten ja tapahtumien järjestäjät, kokousasiakkaat ja kokous- ja tapahtumapalvelujen tuottajat. Teoriaosuudessa kerrotaan liikematkailun muodoista ja muista yritysmatkailutapahtumista ja esitellään onnistuneeseen kokoukseen ja tapahtumaan vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan erilaisista ohjelmapalveluista, joita käytetään kokousten ja yritystapahtumien oheisohjelmina, virkistyspäivien tai incentive-matkojen ohjelmina.
Empiirisessä tutkimuksessa kävi ilmi samansuuntaisia asioita kuin aikaisemmissa alan tutkimuksissa. Kokous- ja yritystapahtumien sesongit painottuvat kevääseen ja syksyyn, suosituin kokouspäivä on torstai, suosituin kokouspaikka on kartano. PremiumVisit-yrityksistä kokousjärjestäjillä oli enimmäkseen hyviä kokemuksia, ja erinomaisia mainintoja yritykset saivat esimerkiksi palvelusta, ympäristöstä, paikan varaamisesta ja ruuasta. Eniten kokousjärjestäjät järjestivät virkistyspäiviä ja seuraavaksi eniten kokouksia, kongresseja ja koulutuspäiviä. Tietoa kokouspaikasta etsittiin eniten internetistä, mutta myös toisten suositukset merkitsivät paljon kokouspaikkaa valittaessa. Itä-Uudellamaalla vastaajia kiehtoivat eniten sopiva etäisyys, meri ja saaristo sekä historia ja monipuolinen kulttuuritarjonta. Käytettyjen ohjelmapalveluiden kirjo oli laaja. Kokousten ja yritystapahtumien tulevasta järjestämistarpeesta selvisi, että tilaisuuksia on tarkoitus järjestää entiseen malliin taloudellisesta laskusuhdanteesta riippumatta, joskin erilaisia juhlia saatetaan jättää pois ja kuluihin kiinnitetään monessa yrityksessä entistä enemmän huomiota.
Työn empiirisen kyselyn kohderyhmäksi on valittu kokousjärjestäjiä (asiakkaita) Porvoo Tours Oy:n asiakasrekisteristä ja tutkimusaiheeksi heidän toiveensa ja odotuksensa PremiumVisit -yritysten suhteen. Tutkittavat asiakkaat ovat eri yritysten, yhteisöjen, valtion tai kaupungin palveluksessa toimivia henkilöitä. Empiirinen osuus on toteutettu sekä sähköpostikyselynä että teemahaastatteluina.
Teoriaosuudessa avataan eri käsitteet kuten liikematkailu ja MICE, kokousten ja tapahtumien järjestäjät, kokousasiakkaat ja kokous- ja tapahtumapalvelujen tuottajat. Teoriaosuudessa kerrotaan liikematkailun muodoista ja muista yritysmatkailutapahtumista ja esitellään onnistuneeseen kokoukseen ja tapahtumaan vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan erilaisista ohjelmapalveluista, joita käytetään kokousten ja yritystapahtumien oheisohjelmina, virkistyspäivien tai incentive-matkojen ohjelmina.
Empiirisessä tutkimuksessa kävi ilmi samansuuntaisia asioita kuin aikaisemmissa alan tutkimuksissa. Kokous- ja yritystapahtumien sesongit painottuvat kevääseen ja syksyyn, suosituin kokouspäivä on torstai, suosituin kokouspaikka on kartano. PremiumVisit-yrityksistä kokousjärjestäjillä oli enimmäkseen hyviä kokemuksia, ja erinomaisia mainintoja yritykset saivat esimerkiksi palvelusta, ympäristöstä, paikan varaamisesta ja ruuasta. Eniten kokousjärjestäjät järjestivät virkistyspäiviä ja seuraavaksi eniten kokouksia, kongresseja ja koulutuspäiviä. Tietoa kokouspaikasta etsittiin eniten internetistä, mutta myös toisten suositukset merkitsivät paljon kokouspaikkaa valittaessa. Itä-Uudellamaalla vastaajia kiehtoivat eniten sopiva etäisyys, meri ja saaristo sekä historia ja monipuolinen kulttuuritarjonta. Käytettyjen ohjelmapalveluiden kirjo oli laaja. Kokousten ja yritystapahtumien tulevasta järjestämistarpeesta selvisi, että tilaisuuksia on tarkoitus järjestää entiseen malliin taloudellisesta laskusuhdanteesta riippumatta, joskin erilaisia juhlia saatetaan jättää pois ja kuluihin kiinnitetään monessa yrityksessä entistä enemmän huomiota.