ASIAKASTYYTYVÄISYYSTUTKIMUS : Case: Anttila Jyväskylä
Huuskola, Anna; Huhtanen, Laura (2011)
Huuskola, Anna
Huhtanen, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110535
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kerättiin tietoa Jyväskylän Anttilan asiakastyytyväisyydestä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka asiakaspalvelua, tuotevalikoimaa, saatavuutta ja uusia liiketiloja voitaisiin kehittää, jotta asiakastyytyväisyys parantuisi.
Tutkimuksen viitekehys muodostui asiakastyytyväisyydestä, palvelun laadusta sekä sisäisestä ja ulkoisesta saatavuudesta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja kyselyyn saatiin vastauksia 106 kappaletta. Vastaukset analysoitiin Sphinx – ohjelmaa käyttäen. Tutkimusmateriaali kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin Anttilan sisääntuloaulassa, 13.10.2010 klo 10–13. Jokaisella asiakkaalla oli yhtäläinen mahdollisuus osallistua tutkimukseen. Tutkimuksen otos edusti hyvin Anttilan asiakaskuntaa. Pääosa tutkimukseen vastanneista oli naisia.
Tutkimus onnistui kokonaisuudessaan hyvin. Toimeksiantajan toiveet otettiin huomioon tutkimuksen teossa, ja tutkimus tuotti hyödyllistä tietoa asiakastyytyväisyydestä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta asiakkaiden olevan varsin tyytyväisiä Jyväskylän Anttilaan. Asiakastyytyväisyyden hallinnassa ollaan siis oikeilla jäljillä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tulevan toiminnan suunnittelussa.
Tutkimuksen viitekehys muodostui asiakastyytyväisyydestä, palvelun laadusta sekä sisäisestä ja ulkoisesta saatavuudesta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja kyselyyn saatiin vastauksia 106 kappaletta. Vastaukset analysoitiin Sphinx – ohjelmaa käyttäen. Tutkimusmateriaali kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin Anttilan sisääntuloaulassa, 13.10.2010 klo 10–13. Jokaisella asiakkaalla oli yhtäläinen mahdollisuus osallistua tutkimukseen. Tutkimuksen otos edusti hyvin Anttilan asiakaskuntaa. Pääosa tutkimukseen vastanneista oli naisia.
Tutkimus onnistui kokonaisuudessaan hyvin. Toimeksiantajan toiveet otettiin huomioon tutkimuksen teossa, ja tutkimus tuotti hyödyllistä tietoa asiakastyytyväisyydestä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta asiakkaiden olevan varsin tyytyväisiä Jyväskylän Anttilaan. Asiakastyytyväisyyden hallinnassa ollaan siis oikeilla jäljillä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tulevan toiminnan suunnittelussa.