Asiakasluotonhallinta. Case: Asiakasluotonhallinta Luvata Pori Oy:ssä uuden luottopolitiikan mukaisesti
Varjus, Kati (2011)
Varjus, Kati
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269856
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli asiakasluotonhallinta. Teoriaosuudessa selvitin saatavien elinkaarta yleisesti sekä kotimaan- että ulkomaankaupan kannalta ja case-osuudessa selvitin Luvata Pori Oy:n luottopolitiikan mukaisesti miten asiakassaatavien prosessi yrityksessä hoidetaan. Opinnäytetyön tarkoitus oli päivittää omaa tietämystä saatavienhallintaprosessista.
Asiakasluotonhallinnan tärkeä työväline yrityksessä on luottopolitiikka, jossa on määritelty luotonhallinnan toimintatavat ja vastuut. Luotonhallinta alkaa asiakkaan luottokelpoisuuden arvioinilla. Kun tarpeelliset luottopäätöksen tekemiseen tarvittavat tiedot on kerätty, yritys tekee luottopäätöksen määriteltyjen ohjeiden mukaisesti. Luottoriskiä pienennetään tarkkaan määritellyillä sopimusehdoilla sekä selkeillä, oikea-aikaisilla laskuilla. Asiakasluotonhallinta on pitkä ja moniosainen prosessi, jossa pyritään kotiuttamaan saatava sopimusehtojen mukaisesti. Luottoriskin arviointi ei ole aina helppoa ja silloin joudutaan turvautumaan perintätoimiin.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus on teorialähtöinen ja tietolähteinä olen käyttänyt kirjallista ja sähköistä materiaalia. Tietoa on löytynyt esimerkiksi alan kirjallisuudesta, lehdistä ja internet-sivuilta.
Asiakasluotonhallinnan tärkeä työväline yrityksessä on luottopolitiikka, jossa on määritelty luotonhallinnan toimintatavat ja vastuut. Luotonhallinta alkaa asiakkaan luottokelpoisuuden arvioinilla. Kun tarpeelliset luottopäätöksen tekemiseen tarvittavat tiedot on kerätty, yritys tekee luottopäätöksen määriteltyjen ohjeiden mukaisesti. Luottoriskiä pienennetään tarkkaan määritellyillä sopimusehdoilla sekä selkeillä, oikea-aikaisilla laskuilla. Asiakasluotonhallinta on pitkä ja moniosainen prosessi, jossa pyritään kotiuttamaan saatava sopimusehtojen mukaisesti. Luottoriskin arviointi ei ole aina helppoa ja silloin joudutaan turvautumaan perintätoimiin.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus on teorialähtöinen ja tietolähteinä olen käyttänyt kirjallista ja sähköistä materiaalia. Tietoa on löytynyt esimerkiksi alan kirjallisuudesta, lehdistä ja internet-sivuilta.