Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sisäisen viestinnän kehittäminen Rauman keskustan Alkossa

Hentilä, Riikka (2011)

 
Avaa tiedosto
Hentila_Riikka.pdf (282.9Kt)
Lataukset: 


Hentilä, Riikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010224
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sisäisen viestinnän kehittäminen Rauman keskustan Alkossa. Sisäinen viestintä on organisaation sisällä tapahtuvaa, työyhteisön jäseniin kohdistuvaa ja heidän välillään tapahtuvaa tiedonkulkua ja vuorovaikutusta. Työn konkreettisena tavoitteena oli saada kehitysehdotuksia sisäisessä viestinnässä sekä dokumentointia siitä, kuinka sisäinen viestintä toimii kyseisessä yrityksessä.

Teoriaosuudessa käytiin läpi viestinnän käsite ja koostumus. Teoriassa käsiteltiin myös sisäistä viestintää työyhteisössä. Aiheeseen syvennyttiin muun muassa tutustumalla sisäisen viestinnän kanaviin ja keinoihin sekä viestinnän tavoitteisiin ja tuloksiin.

Opinnäytetyön tutkimusosioon kuului tutkimus sisäisestä viestinnästä Rauman kes-kustan Alkossa. Tutkimus suoritettiin kirjoitelmana ennalta valituille työntekijöille. Kirjoitelmassa oli avoimia teemakysymyksiä, joihin tutkittavilla oli aikaa perehtyä omassa rauhassa omalla ajalla. Kirjoitelman kysymyksillä selvitettiin muun muassa sisäisen viestinnän toimivuutta Rauman keskustan myymälässä ja mahdollisia kehitysehdotuksia viestinnän parantamiseen.

Tutkimuksen perusteella voitiin todeta henkilöstön olevan pääasiassa tyytyväisiä sisäisen viestinnän toimivuuteen Rauman keskustan Alkossa, mutta muutamia epäkohtia tuli esille. Esimerkiksi ilmoitustaululla oli paljon yleistä tietoa, eikä niinkään juuri sillä hetkellä tärkeää olevaa tietoa. Myös työntekijöiden passiivisuus kasvokkaisvies-tinnässä koettiin ongelmana.

Palaverit koettiin tärkeänä viestintäkanavana, koska silloin on aikaa kommunikoida kaikkien työntekijöiden kanssa samaan aikaan, tehdä yhteisiä päätöksiä ja kuulla kaikkien mielipiteitä. Palaverin heikkoutena kuitenkin nähtiin se, että esimies oli yksinpuhujana muiden osallistumatta keskusteluun. Keskusteluja esimiehen kanssa oli riittävästi, mutta niiden merkitystä ei koettu kovin tärkeänä. Intranetiä kehuttiin mainioksi viestintävälineeksi, mutta sen kerrottiin sisältävän liikaa informaatiota, jota ei ehtinyt lukemaan. Yleisesti sisäinen viestintä Alkossa toimi hyvin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste