Verkostomarkkinointi – Kuluttajien mielikuva verkostomarkkinoinnista
Makaroff, Julia (2020)
Lataukset:
Makaroff, Julia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002132386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002132386
Tiivistelmä
Verkostomarkkinointi on suosiotaan voimakkaasti kasvattava suoramyynnin keino. Uusia verkostomarkkinointiyrityksiä syntyy jatkuvasti. Sosiaalinen media on avannut verkostomyyjille uusia keinoja asiakkaiden tavoittamiseen ja verkostoitumiseen.
Tässä raportissa tutkittiin, millaisia mielikuvia kuluttajilla on verkostomarkkinoinnista, pilaavatko paljastuneet pyramidihuijaukset verkostomarkkinoinnin mainetta, vieroksuvatko kuluttajat verkostomarkkinointia, sekä sitä, miksi myyntitapana on verkostomarkkinointi, eikä tuotteita myydä kaupassa kaikkien saatavilla?
Tietoperustassa käsitellään verkostomarkkinoinnin historiaa, sen keskeisiä käsitteitä sekä sitä, kuinka verkostomarkkinointituotteita markkinoidaan kuluttajille. Tavoitteena on selvittää kuluttajien ostokäyttäytymisen syitä ja vaikuttaako verkostomarkkinointi kuluttajien ostohalukkuuteen.
Tässä raportissa on käytetty useampaa tutkimusmenetelmää. Raportin avulla kuluttaja saa kattavamman käsityksen verkostomarkkinoinnista, ja yritykset toivottavasti ymmärtävät kuluttajien ostokäyttäytymistä paremmin. Tutkimusta varten on tehty henkilöhaastatteluja verkostomarkkinointituotteita myyville henkilöille. Verkostomarkkinoinnista on tehty myös määrällinen yleistutkimus kuluttajille avoimella Webropo-kyselyllä. Tähän oli avoin Webropolkysely. Toiseen tutkimukseen otin mukaan vain jälleenmyyjiä, jotta vastauksissa saatiin eroteltua kuluttajat myyjistä sekä vertailtua tarkemmin molempien ryhmien vastauksia. Kyseessä on toiminnallinen tutkimus.
Jälleenmyyjille tehdyssä haastattelussa selvisi, että he luottavat myymiinsä tuotteisiin sekä yrityksiin niiden takana. Haastateltavat ovat tietoisia verkostomarkkinoinnin negatiivisesta maineesta, mutta keskittyvät itse tuomaan enemmän tietoisuutta alasta positiivisuuden kautta.
Tutkimustulokset osoittavat, että monet kuluttajat pitävät verkostomarkkinointia epäilyttävänä, eikä koe verkostomarkkinointituotteiden ostamista itselleen sopivana tapana. Monet kuluttajat olisivat kuitenkin kiinnostuneempia kokeilemaan verkostomarkkinointituotteita, mikäli niitä myytäisiin esimerkiksi päivittäistavarakaupoissa. Verkostomarkkinointituotteiden jälleenmyyjäksi ei kyselyyn vastanneista enemmistöllä ollut kiinnostusta lähteä.
Tässä raportissa tutkittiin, millaisia mielikuvia kuluttajilla on verkostomarkkinoinnista, pilaavatko paljastuneet pyramidihuijaukset verkostomarkkinoinnin mainetta, vieroksuvatko kuluttajat verkostomarkkinointia, sekä sitä, miksi myyntitapana on verkostomarkkinointi, eikä tuotteita myydä kaupassa kaikkien saatavilla?
Tietoperustassa käsitellään verkostomarkkinoinnin historiaa, sen keskeisiä käsitteitä sekä sitä, kuinka verkostomarkkinointituotteita markkinoidaan kuluttajille. Tavoitteena on selvittää kuluttajien ostokäyttäytymisen syitä ja vaikuttaako verkostomarkkinointi kuluttajien ostohalukkuuteen.
Tässä raportissa on käytetty useampaa tutkimusmenetelmää. Raportin avulla kuluttaja saa kattavamman käsityksen verkostomarkkinoinnista, ja yritykset toivottavasti ymmärtävät kuluttajien ostokäyttäytymistä paremmin. Tutkimusta varten on tehty henkilöhaastatteluja verkostomarkkinointituotteita myyville henkilöille. Verkostomarkkinoinnista on tehty myös määrällinen yleistutkimus kuluttajille avoimella Webropo-kyselyllä. Tähän oli avoin Webropolkysely. Toiseen tutkimukseen otin mukaan vain jälleenmyyjiä, jotta vastauksissa saatiin eroteltua kuluttajat myyjistä sekä vertailtua tarkemmin molempien ryhmien vastauksia. Kyseessä on toiminnallinen tutkimus.
Jälleenmyyjille tehdyssä haastattelussa selvisi, että he luottavat myymiinsä tuotteisiin sekä yrityksiin niiden takana. Haastateltavat ovat tietoisia verkostomarkkinoinnin negatiivisesta maineesta, mutta keskittyvät itse tuomaan enemmän tietoisuutta alasta positiivisuuden kautta.
Tutkimustulokset osoittavat, että monet kuluttajat pitävät verkostomarkkinointia epäilyttävänä, eikä koe verkostomarkkinointituotteiden ostamista itselleen sopivana tapana. Monet kuluttajat olisivat kuitenkin kiinnostuneempia kokeilemaan verkostomarkkinointituotteita, mikäli niitä myytäisiin esimerkiksi päivittäistavarakaupoissa. Verkostomarkkinointituotteiden jälleenmyyjäksi ei kyselyyn vastanneista enemmistöllä ollut kiinnostusta lähteä.