Kuvallinen tarinankerronta toisen sukupolven maahanmuuttajien osallistamisen metodina
Virolainen, Katja (2011)
Virolainen, Katja
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117338
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kuvallisen tarinankerronnan metodia, joka on luotu erityisryhmien osallistamiseen. Teoksessa käsitellään ensimmäistä projektia, jossa metodia on käytetty toisen sukupolven maahanmuuttajanuorten kanssa. Opinnäytetyön tilaaja on Turun kaupungin nuorisoasiainkeskuksen monikulttuurinen ja kansainvälinen nuorisotyö. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda metodi, joka käyttää valokuvausta erityisryhmän jäsenten mielipiteiden esiin tuomiseen antaen heille käsityksen yhteiskunnallisesta osallisuudesta ja vaikuttamisesta.
Metodin tavoitteena on tunne osallisuudesta ja siitä, että omat mielipiteet tulevat nähdyiksi ja kuulluiksi. Metodin taustalla ovat teoriat kuvallisesta tarinankerronnasta ja osallisuudesta, sekä kontaktihypoteesi. Metodi koostuu viidestä osasta: ryhmätapaamiset, valokuvanäyttelyssä käynti, valokuvaus, kirjoittaminen ja näyttely osallistujien ottamista kuvista ja kirjoittamista teksteistä. Ensimmäisessä projektissa oli mukana kuusi toisen sukupolven maahanmuuttajanuorta, jotka tapasivat kerran viikossa kahdeksan viikon ajan. Metodin tavoitteiden toteutumista tutkittiin kyselylomakkeella ja ryhmähaastattelussa, sekä projektin aikana havainnoiden. Ensimmäinen valokuvaprojekti oli onnistunut kokonaisuus. Nuoret olivat ylpeitä valokuvistaan, teksteistään ja näyttelystä. He kokivat voivansa vaikuttaa kuvillaan, mikä osoittaa, että metodi toimi osallistamisen välineenä.
Metodin tavoitteena on tunne osallisuudesta ja siitä, että omat mielipiteet tulevat nähdyiksi ja kuulluiksi. Metodin taustalla ovat teoriat kuvallisesta tarinankerronnasta ja osallisuudesta, sekä kontaktihypoteesi. Metodi koostuu viidestä osasta: ryhmätapaamiset, valokuvanäyttelyssä käynti, valokuvaus, kirjoittaminen ja näyttely osallistujien ottamista kuvista ja kirjoittamista teksteistä. Ensimmäisessä projektissa oli mukana kuusi toisen sukupolven maahanmuuttajanuorta, jotka tapasivat kerran viikossa kahdeksan viikon ajan. Metodin tavoitteiden toteutumista tutkittiin kyselylomakkeella ja ryhmähaastattelussa, sekä projektin aikana havainnoiden. Ensimmäinen valokuvaprojekti oli onnistunut kokonaisuus. Nuoret olivat ylpeitä valokuvistaan, teksteistään ja näyttelystä. He kokivat voivansa vaikuttaa kuvillaan, mikä osoittaa, että metodi toimi osallistamisen välineenä.