"Ei kenenkään äiti" : naisohjaaja teatterissa
Paananen, Tiina (2011)
Paananen, Tiina
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110664
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen naisohjaajan paikkaa kotimaisella teatterikentällä. Miten naisohjaaja poikkeaa miesohjaajasta, minkälainen on naisohjaajan työrooli tai millaisia ovat naisohjaajan työtä koskevat odotukset?
Työn alussa avaan lyhyesti feminismin käsitettä ja perehdyn teatterihistorian feministiseen luentaan. Luenta käsittelee antiikin Kreikkaa, Shakespearen aikakautta, 1700-luvulla elänyttä näytelmäkirjailija Susanna Centlivreä sekä salonkeja henkilökohtaisen teatterin tilana. Feministinen näkökulma esittelee naisen asemaa teatterihistoriassa uudella tavalla. Lisäksi luon katsauksen suomalaisen naisohjauksen historiaan.
Opinnäytettäni varten haastattelin kuutta suomalaista naisohjaajaa, joiden ajatuksia työrooleista, sukupuolesta ohjaajuudessa ja naisohjaajan asemasta teatterikentällä luonnehdin kolmessa pääluvussa. Mitä naisohjaaja saa ja ei saa tehdä? Pohdin haastateltavien kanssa miehistä ja naisellista dramaturgiaa, kotimaisen teatterin heteronormatiivisuutta sekä hyviä johtajaominaisuuksia. Samalla päädyn myös hahmottamaan omia kokemuksiani ja toimintamallejani valmistuvana teatteri-ilmaisun ohjaajana.
Työn alussa avaan lyhyesti feminismin käsitettä ja perehdyn teatterihistorian feministiseen luentaan. Luenta käsittelee antiikin Kreikkaa, Shakespearen aikakautta, 1700-luvulla elänyttä näytelmäkirjailija Susanna Centlivreä sekä salonkeja henkilökohtaisen teatterin tilana. Feministinen näkökulma esittelee naisen asemaa teatterihistoriassa uudella tavalla. Lisäksi luon katsauksen suomalaisen naisohjauksen historiaan.
Opinnäytettäni varten haastattelin kuutta suomalaista naisohjaajaa, joiden ajatuksia työrooleista, sukupuolesta ohjaajuudessa ja naisohjaajan asemasta teatterikentällä luonnehdin kolmessa pääluvussa. Mitä naisohjaaja saa ja ei saa tehdä? Pohdin haastateltavien kanssa miehistä ja naisellista dramaturgiaa, kotimaisen teatterin heteronormatiivisuutta sekä hyviä johtajaominaisuuksia. Samalla päädyn myös hahmottamaan omia kokemuksiani ja toimintamallejani valmistuvana teatteri-ilmaisun ohjaajana.