Johdon assistenttiopiskelijoiden asenteet strategisen johtamisen tukitehtäviin
Tiainen, Soila (2011)
Tiainen, Soila
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259683
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona HAAGA-HELIA ammattikorkeakoululle ja on yksi strategia käytäntöön–teemaryhmän opinnäytetöistä. Opinnäytetyö on osa suurempaa hanketta, jossa tutkitaan jo työelämässä olevien johdon assistenttien näkökulmia strategisen johtamisen tukitehtäviin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää johdon assistenttiopiskelijoiden kiinnostusta ja sitä, uskovatko assistenttiopiskelijat, että johdon assistentilla on rooli strategisen johtamisen tukitehtävissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös selvittää, millaisia valmiuksia opiskelu johdon assistentti ja kielten koulutusohjelmassa antoi strategisen johtamisen tukitehtäviin. Kohderyhmänä olivat sellaiset johdon assistenttiopiskelijat, jotka olivat suorittaneet strateginen johtaminen–kurssin syksyn 2009 ja syksyn 2010 välisenä aikana.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusta varten kohderyhmälle lähetettiin sähköinen kysely Webropol–ohjelman avulla. Kysely lähetettiin vastaanottajille ensimmäisen kerran keväällä 2010 ja myöhemmin vielä uudelleen syksyllä 2010.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että johdon assistenttiopiskelijat olivat melko kiinnostuneita strategisen johtamisen tukitehtävistä. Mielenkiintoisimpia strategiaprosessin vaiheita olivat viestintä ja toteutus, strategisten projektien suunnittelu sekä tietojen keruu ja analysointi. Vähiten opiskelijoita kiinnosti strategian määrittely. Opiskelijat uskoivat, että johdon assistentilla on melko suuri rooli strategisen johtamisen tukitehtävissä. Suurin rooli nähtiin assistentilla olevan viestinnässä ja toteutuksessa sekä tietojen keruussa ja analysoinnissa. Pienessä yrityksessä assistentin tuella nähtiin olevan merkitystä strategisessa johtamisessa. Johdon assistentti ja kielten koulutusohjelman kursseista yleensä opiskelijat kokivat saaneensa melko vähän valmiuksia strategisen johtamisen tukemiseen. Sen sijaan strateginen johtaminen–opintojakso antoi melko paljon valmiuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää johdon assistenttiopiskelijoiden kiinnostusta ja sitä, uskovatko assistenttiopiskelijat, että johdon assistentilla on rooli strategisen johtamisen tukitehtävissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös selvittää, millaisia valmiuksia opiskelu johdon assistentti ja kielten koulutusohjelmassa antoi strategisen johtamisen tukitehtäviin. Kohderyhmänä olivat sellaiset johdon assistenttiopiskelijat, jotka olivat suorittaneet strateginen johtaminen–kurssin syksyn 2009 ja syksyn 2010 välisenä aikana.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusta varten kohderyhmälle lähetettiin sähköinen kysely Webropol–ohjelman avulla. Kysely lähetettiin vastaanottajille ensimmäisen kerran keväällä 2010 ja myöhemmin vielä uudelleen syksyllä 2010.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että johdon assistenttiopiskelijat olivat melko kiinnostuneita strategisen johtamisen tukitehtävistä. Mielenkiintoisimpia strategiaprosessin vaiheita olivat viestintä ja toteutus, strategisten projektien suunnittelu sekä tietojen keruu ja analysointi. Vähiten opiskelijoita kiinnosti strategian määrittely. Opiskelijat uskoivat, että johdon assistentilla on melko suuri rooli strategisen johtamisen tukitehtävissä. Suurin rooli nähtiin assistentilla olevan viestinnässä ja toteutuksessa sekä tietojen keruussa ja analysoinnissa. Pienessä yrityksessä assistentin tuella nähtiin olevan merkitystä strategisessa johtamisessa. Johdon assistentti ja kielten koulutusohjelman kursseista yleensä opiskelijat kokivat saaneensa melko vähän valmiuksia strategisen johtamisen tukemiseen. Sen sijaan strateginen johtaminen–opintojakso antoi melko paljon valmiuksia.