Mainostajan mahdollisuudet aikakauslehtien verkkosivuilla
Help, Ida (2011)
Help, Ida
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110544
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiannosta Sanoma Magazines Finlandin Mediamyynnille keväällä 2011. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka asiakkaita saataisiin mainostamaan Sanoma Magazines Finlandin aikakauslehtien lisäksi niiden verkkosivuilla. Tutkimuksen aihe oli toimeksiantajalle hyvin ajankohtainen. Kansainvälisen kilpailun alalla on uutisoitu olevan yhä kovempaa ja se on ulottunut enenevissä määrin myös Suomeen esimerkiksi sähköisten lukulaitteiden muodossa.
Teoriaosuus koottiin mainontaan liittyvistä teorioista painottuen aikakauslehti- ja verkkomainonnan käsitteisiin. Teoriaosuudessa käytiin läpi muun muassa mainosvälineiden valintaa sekä mainonnan tavoiteasetantaa. Teoriaa kerättiin niin painetuista kuin sähköisistäkin lähteistä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista haastattelututkimusta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 15 Sanoma Magazines Finlandin Mediamyynnin asiakasta. Haastateltavat jaettiin heidän antamiensa vastausten perusteella kolmeen eri kategoriaan. Nämä kategoriat nimettiin tarkkailijoiksi, käyttäjiksi ja edelläkävijöiksi. Haastattelut olivat muodoltaan puolistrukturoituja. Haastattelut taltioitiin nauhoittamalla ja litteroimalla.
Tutkimustuloksista selvisi, että haastateltavat olivat melko yksimielisiä sen suhteen, millaista sisältöä aikakauslehtien verkkosivujen tulisi sisältää, jotta mainostaminen niillä koettaisiin mielekkääksi. Haastateltavat toivoivat aikakauslehden verkolta ajantasaisuutta sekä mielenkiintoista sisältöä. Esimerkkeinä mielenkiintoisesta sisällöstä annettiin kilpailut ja keskustelut. Perinteisen verkossa toteutettavien mainosratkaisujen rinnalle toivottiin uusia ideoita ja toteutuksia. Suositukset-kappaleessa ideoidaan mahdollisia kehitysehdotuksia haastateltavien antamien vastausten perusteella.
Teoriaosuus koottiin mainontaan liittyvistä teorioista painottuen aikakauslehti- ja verkkomainonnan käsitteisiin. Teoriaosuudessa käytiin läpi muun muassa mainosvälineiden valintaa sekä mainonnan tavoiteasetantaa. Teoriaa kerättiin niin painetuista kuin sähköisistäkin lähteistä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista haastattelututkimusta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 15 Sanoma Magazines Finlandin Mediamyynnin asiakasta. Haastateltavat jaettiin heidän antamiensa vastausten perusteella kolmeen eri kategoriaan. Nämä kategoriat nimettiin tarkkailijoiksi, käyttäjiksi ja edelläkävijöiksi. Haastattelut olivat muodoltaan puolistrukturoituja. Haastattelut taltioitiin nauhoittamalla ja litteroimalla.
Tutkimustuloksista selvisi, että haastateltavat olivat melko yksimielisiä sen suhteen, millaista sisältöä aikakauslehtien verkkosivujen tulisi sisältää, jotta mainostaminen niillä koettaisiin mielekkääksi. Haastateltavat toivoivat aikakauslehden verkolta ajantasaisuutta sekä mielenkiintoista sisältöä. Esimerkkeinä mielenkiintoisesta sisällöstä annettiin kilpailut ja keskustelut. Perinteisen verkossa toteutettavien mainosratkaisujen rinnalle toivottiin uusia ideoita ja toteutuksia. Suositukset-kappaleessa ideoidaan mahdollisia kehitysehdotuksia haastateltavien antamien vastausten perusteella.