Viherhoidon laiminlyöntien syyt yksityisillä kiinteistöpihoilla: Hyvän menettelytavan prosessikaavio pihojen tilaajille
Tamminen, Anja (2020)
Tamminen, Anja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002132393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002132393
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena ovat yksityisten kiinteistöpihojen vaiheet vastaanotosta takuuaikaan ja kunnossapitoon sekä syyt, jotka johtavat niissä tapahtuviin viherhoidon laiminlyönteihin. Työn tilaajana on Kotikatu Oy:n Espoon viherpalveluyksikkö. Sen kunnossapidettäviksi ovat hiljattain siirtyneet viisi kansirakenteista yhteispihaa Helsingin Kalasatamassa. Ne toimivat tämän työn esimerkkikohteina.
Työn tutkimuksellisessa osuudessa haastateltiin esimerkkikohteiden rakennuttamisen ja kunnossapidon edustajia. Kysymykset koskivat sekä alaa yleisesti että esimerkkikohteita. Tuloksia analysoimalla selvisi, että ongelmia on muun muassa töiden puutteellisessa hoitamisessa, seurannassa ja valvonnassa. Kehitettävää on hankkeen kaikissa vaiheissa ja jokaisen osapuolen toiminnassa.
Työn johtopäätös on, ettei viherhoidon laiminlyönteihin ole yksiselitteistä syytä tai ratkaisua. Ongelmat johtuvat puutteista viherhoidon arvostuksessa sekä asenteissa ja ammattitaidossa. Nämä ovat useimmiten lähtökohtana muille syille, jotka johtavat takuuajan ja kunnossapidon laiminlyönteihin.
Työn lopputuotoksena tehtiin hyvän menettelytavan prosessikaavio. Sen tarkoituksena on ohjeistaa etenkin yksityisten kiinteistöpihojen tilaajia, jotta viherhoidon laiminlyönneiltä vältyttäisiin jatkossa. Kaavion avulla toiminta voidaan kohdistaa paremmin niihin asioihin, joihin tilaajalla on vaikutusmahdollisuuksia.
Työn tutkimuksellisessa osuudessa haastateltiin esimerkkikohteiden rakennuttamisen ja kunnossapidon edustajia. Kysymykset koskivat sekä alaa yleisesti että esimerkkikohteita. Tuloksia analysoimalla selvisi, että ongelmia on muun muassa töiden puutteellisessa hoitamisessa, seurannassa ja valvonnassa. Kehitettävää on hankkeen kaikissa vaiheissa ja jokaisen osapuolen toiminnassa.
Työn johtopäätös on, ettei viherhoidon laiminlyönteihin ole yksiselitteistä syytä tai ratkaisua. Ongelmat johtuvat puutteista viherhoidon arvostuksessa sekä asenteissa ja ammattitaidossa. Nämä ovat useimmiten lähtökohtana muille syille, jotka johtavat takuuajan ja kunnossapidon laiminlyönteihin.
Työn lopputuotoksena tehtiin hyvän menettelytavan prosessikaavio. Sen tarkoituksena on ohjeistaa etenkin yksityisten kiinteistöpihojen tilaajia, jotta viherhoidon laiminlyönneiltä vältyttäisiin jatkossa. Kaavion avulla toiminta voidaan kohdistaa paremmin niihin asioihin, joihin tilaajalla on vaikutusmahdollisuuksia.