Turun ja Helsingin kaupunkien Itämerihaaste-kampanja : onnistuminen osallistujien näkökulmasta
Leppänen, Janette (2011)
Leppänen, Janette
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010296
Tiivistelmä
Turun ja Helsingin kaupungit käynnistivät Itämerihaaste-kampanjan kesäkuussa 2007. Kampanjan tavoitteena on tehdä omia Itämeri-myönteisiä toimia ja haastaa muita toimijoita mukaan. Itämerihaaste-kampanja on uudenlainen toimintamalli, jossa julkisen ja yksityisen sektorin roolit sekoittuvat. Sen tarkoituksena on vahvistaa yhteistyötä ja luoda verkostoja eri toimijoiden välille.
Työn tarkoituksena on arvioida Itämerihaaste-kampanjan onnistumista osallistuvien organisaatioiden näkökulmasta ja antaa kehittämissuosituksia toiminnan tehostamiseen. Samalla tutkitaan, minkälaista vaikuttavuutta kampanjalla on ollut. Työn kohderyhmänä olivat Itämerihaaste-kampanjaan osallistuneet suomalaiset toimijat, jotka olivat liittyneet kampanjaan ennen vuotta 2010. Kohdejoukko koostuu useista eri alan toimijoista; kunnista, oppilaitoksista, yrityksistä, yhdistyksistä sekä muista toimijoista kuten valtion laitoksista.
Työssä arviointiaineistoa kerättiin sekä laadullisin että määrällisin menetelmin. Sähköinen kyselylomake lähetettiin kaiken kaikkiaan 144 henkilölle. Kyselylomakkeen lisäksi tehtiin syvempiä haastatteluja antaen organisaatioille mahdollisuus puhua omista lähtökohdistaan ja tarpeistaan Itämerihaaste-kampanjan suhteen.
Tulosten mukaan Itämerihaaste-kampanjaan oltiin pääosin tyytyväisiä. Haastekampanjaan on jo liittynyt yli 170 organisaatiota ja sillä koetaan olevan myönteinen vaikutus organisaatioiden omiin Itämeri-myönteisten toimien tekoon kuin myös Itämeren tilan parantamiseen. Itämerihaaste-kampanja koettiin tärkeäksi sen mahdollistaman verkostoitumisen, yhteistyön lisäämisen sekä tiedottamisen kautta. Toiminnan kehittämispainopisteiksi muodostui viestinnän ja näkyvyyden lisääminen, jotta toiminta erottuisi muista Itämeri-toimijoista selkeämmin. Lisäksi seurannan järjestäminen koettiin olevan tärkeä osa vapaaehtoisen yhteistyömallin toimivuutta.
Työn tarkoituksena on arvioida Itämerihaaste-kampanjan onnistumista osallistuvien organisaatioiden näkökulmasta ja antaa kehittämissuosituksia toiminnan tehostamiseen. Samalla tutkitaan, minkälaista vaikuttavuutta kampanjalla on ollut. Työn kohderyhmänä olivat Itämerihaaste-kampanjaan osallistuneet suomalaiset toimijat, jotka olivat liittyneet kampanjaan ennen vuotta 2010. Kohdejoukko koostuu useista eri alan toimijoista; kunnista, oppilaitoksista, yrityksistä, yhdistyksistä sekä muista toimijoista kuten valtion laitoksista.
Työssä arviointiaineistoa kerättiin sekä laadullisin että määrällisin menetelmin. Sähköinen kyselylomake lähetettiin kaiken kaikkiaan 144 henkilölle. Kyselylomakkeen lisäksi tehtiin syvempiä haastatteluja antaen organisaatioille mahdollisuus puhua omista lähtökohdistaan ja tarpeistaan Itämerihaaste-kampanjan suhteen.
Tulosten mukaan Itämerihaaste-kampanjaan oltiin pääosin tyytyväisiä. Haastekampanjaan on jo liittynyt yli 170 organisaatiota ja sillä koetaan olevan myönteinen vaikutus organisaatioiden omiin Itämeri-myönteisten toimien tekoon kuin myös Itämeren tilan parantamiseen. Itämerihaaste-kampanja koettiin tärkeäksi sen mahdollistaman verkostoitumisen, yhteistyön lisäämisen sekä tiedottamisen kautta. Toiminnan kehittämispainopisteiksi muodostui viestinnän ja näkyvyyden lisääminen, jotta toiminta erottuisi muista Itämeri-toimijoista selkeämmin. Lisäksi seurannan järjestäminen koettiin olevan tärkeä osa vapaaehtoisen yhteistyömallin toimivuutta.