Uuden resurssienhallintatyökalun kehittäminen
Alhonen, Lasse (2020)
Alhonen, Lasse
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002132398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002132398
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Newsec Property Asset Management Finland Oy:lle. Resurssienhallintatyökalu, joka opinnäytetyössä kehitettiin, luotiin Tampereen toimipisteen Property Managerien käyttöön. Opinnäytetyön käytännön osuus suoritettiin Tampereella. Tarkoitus oli kehittää uusi resurssienhallintatyökalu Newsecin käyttöön. Optimitilanteessa resurssienhallintatyökalusta saadaan Newsecille toimiva työkalu, joka nopeuttaa asuntotarkastusprosessia. Tavoitteena oli myös, että työkalu jäisi pysyvään käyttöön opinnäytetyön jälkeen. Tarkoituksena oli luoda sähköpostipohjainen työkalu ja testattiin sen toimintaa käytännössä asuntotarkastuksilla.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin luomalla ensimmäinen versio resurssienhallintatyökalusta. Työkalun tulevia käyttäjiä haastateltiin, jotta saatiin selville, mitä ominaisuuksia työkalulta toivottiin. Kehitystyön jälkeen työkalua testattiin käytännössä vuoden 2019 joulukuun asuntotarkastuksilla. Testauksen jälkeen käyttäjiltä kerättiin palautetta työkalun jatkokehittämistä varten. Ensimmäisen testauksen jälkeen todettiin, että työkalu ei toiminut yhteen huoltokirjan kanssa. Palautteen pohjalta jouduttiin tekemään muutoksia. Tammikuussa 2020 työkalun uutta versiota testattiin asuntotarkastuksilla ja kerättiin tarvittava loppupalaute. Työkalua ei lähdetty jatkokehittämään enää tämän opinnäytetyön nimissä aikataulusyistä.
Voidaan todeta, että opinnäytetyön tavoite saavutettiin. Uuden resurssienhallintatyökalun kehittäminen onnistui ja työkalu jää käyttöön opinnäytetyön jälkeenkin. Kehitettävää toki jäi ja tulevaisuudessa työkalua tullaan vielä muokkaamaan helppokäyttöisemmäksi ja käyttäjäystävällisemmäksi.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin luomalla ensimmäinen versio resurssienhallintatyökalusta. Työkalun tulevia käyttäjiä haastateltiin, jotta saatiin selville, mitä ominaisuuksia työkalulta toivottiin. Kehitystyön jälkeen työkalua testattiin käytännössä vuoden 2019 joulukuun asuntotarkastuksilla. Testauksen jälkeen käyttäjiltä kerättiin palautetta työkalun jatkokehittämistä varten. Ensimmäisen testauksen jälkeen todettiin, että työkalu ei toiminut yhteen huoltokirjan kanssa. Palautteen pohjalta jouduttiin tekemään muutoksia. Tammikuussa 2020 työkalun uutta versiota testattiin asuntotarkastuksilla ja kerättiin tarvittava loppupalaute. Työkalua ei lähdetty jatkokehittämään enää tämän opinnäytetyön nimissä aikataulusyistä.
Voidaan todeta, että opinnäytetyön tavoite saavutettiin. Uuden resurssienhallintatyökalun kehittäminen onnistui ja työkalu jää käyttöön opinnäytetyön jälkeenkin. Kehitettävää toki jäi ja tulevaisuudessa työkalua tullaan vielä muokkaamaan helppokäyttöisemmäksi ja käyttäjäystävällisemmäksi.