Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Using local celebrities in branding and marketing of electronic goods in Finland : based on South Korean endorsement models

Lehtonen, Mari (2011)

 
Avaa tiedosto
Lehtonen_Mari.pdf (872.2Kt)
Lataukset: 


Lehtonen, Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611011
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä yritän selvittää onko mahdollista ja kannattavaa käyttää suomalaisia julkisuudenhenkilöitä brändäyksessä ja mainonnassa. Tutkimus on tehty asiakkaan näkäkulmasta. Syy miksi tutkimus tehdään asiakkaan mielipiteistä on, että tähän asti julkisuudenhenkilöillä mainostamista tai markkinointia on lähinnä tutkittu yrityksen puolesta; mitä hyötyä ja haittaa mahdollisesta yhteistyöstä on brändille ja yritykselle. Tutkimus käyttää hyödyksi Hofsteden tutkimuksia kulttuurien ulottuvuuksista. Koska Suomessa ei ole tehty tutkimuksia juulkisuudenhenkilöiden käytöstä mainonnassa on tässä opinnäytetyössä käytetty hyväksi norjalaista tutkimusta julkisuudenhenkilöillä mainostamisesta. Hofsteden tutkimusten perusteella pohjoismaat Suomi ja Norja ovat lähellä toisiaan joka ulottuvuudessa, joten on mahdollista soveltaa Norjassa tehtyä tutkimusta myös Suomeen. Hofsteden tutkimuksia apuna käyttäen, tämä tutkielma vertaa suomalaista ja etelä-korealaista kulttuuria keskenään. Kulttuurien eroavaisuuksista johtuen, mainostajat käyttävät erilaisia keinoja vaikuttaakseen potentiaalisiin asiakkaisiin. Mahdolliset yhteistyö-strategiat perustuvat juuri kulttuurisille eroille, koska suoraan käytettynä kyseiset mallit eivät toimisi Suomessa. Etelä-Korea valikoitui vertailukohteeksi, koska maassa noin 60% kaikesta mainonnasta sisältää julkisuudenhenkilöitä. Tämä määrä takaa sen, että Etelä-Korea on maailman johtava julkisuudenhenkilöillä markkinoiva ja brändäävä maa. Maassa käytettäen strategisten mallien ja esimerkkien pohjalta on tähän tutkielmaan rakennettu muunnelmia, joita voitaisiin käyttää suomalaisessa mainosympäristössä. Koska aihetta on tutkittu Suomessa vähän ja elektroniikka-alan yritykset sekä jälleenmyyjät olivat haluttomia antamaan tietojaan tutkielmaa varten, aineistoa on niukasti. Sen vuoksi, esitellyt strategiat ja suunnitelmat ovat yleisellä tasolla, eivätkä esimerkiksi kyselyn vastauksia voida todistaa pitäväksi.
Kysely suoritettiin kahdelle ikäryhmälle, jotta nähtäisiin onko teini-ikäisten ja aikuisten välillä tulkinnallisia eroja mainoksia ja julkisuudenhenkilöitä kohtaan. Kyselyssä oli mukana sekä
avoimia kysymyksiä, että tärkeysjärjestykseen liittyviä kysymyksiä. Tutkimuksen kannalta tärkeimmät kysymykset liittyivät ostopäätökseen vaikuttaviin asioihin sekä matkapuhelimiin liittyviin esimerkkimainoksiin. Kyselyssä oli vahvasti esillä julkisuudenhenkilöissä mainonta sekä vastaajien omat mielipiteet asiasta. Kyselyn tulokset olivat positiiviset. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että julkisuudenhenkkilöissä voitaisiin mainostaa matkapuhelimia tai muita elektroniikka tuotteita. Kysely vahvisti aiemmat tutkimukset median käytöstä, television on käytetyin media mainosten katseluun, internet vahvistaa asemaansa toiseksi käytetyinpänä media. Sanomalehti pitää kolmannen paikkansa. Kyselyn vastausten perusteella olisi kannattavaa kokeilla julkisuudenhenkilössä mainostamista. Aikaisemmin tehdyt tutkimukset osoittivat mainostamisen vähyyden syyksi Suomessa sen, että jälleenmyyjät painostavat yrityksiä luovuttamaan markkinoinnin lähes kokonaan heille. Tästä johtuen, jokainen jälleenmyyjä painattaa omat mainoksensa, jolloin vaihtelua ei pääse syntymään. Tutkielman lopuksi on listattu mahdollisia jatkotutkimuksia vaativia aiheita. Koska samankaltaisia tutkimuksiä ei ole tehty, on mahdollista saada erilaisia tutkimustuloksia jos tutkimus suoritetaan suuremmassa skaalassa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste