Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työssäoppiminen aikuisopiskelijan oppimisen tukena

Koskinen, Jaana (2011)

 
Avaa tiedosto
Koskinen_Jaana.pdf (696.7Kt)
Lataukset: 


Koskinen, Jaana
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060510969
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää puhdistuspalvelualan ammatilliseen aikuiskoulutukseen liittyvän työssäoppimisen nykytila ja kehittämisen tarpeet. Työssäoppiminen on osa koulutusjärjestelmäämme ja ammatillisessa koulutuksessa jatkuvasti suureneva osa opinnoista suoritetaan oppilaitoksen ulkopuolella. Jotta saisimme työssäoppimisesta mahdollisimman suuren hyödyn, tulisi jokaiselle opiskelijalle mahdollistaa toimiva henkilökohtainen polku opintojen suorittamiseen. Henkilökohtaisen opetussuunnitelman avulla voidaan työssäoppimisen paikkoja, jaksojen pituuksia ja ammatillisia tavoitteita muokata jokaiselle opiskelijalle suotuisaksi. Työssä on tarkasteltu myös, mitkä valmiudet opiskelijoilla on siirtyä oppilaitoskeskeisestä maailmasta työelämäkeskeiseen tapaan oppia. Samalla tarkasteltavana on vastaavasti, mitkä valmiudet ja motiivit on työpaikoilla oppimisen tukemiseen ja mitä haasteita tässä kohtaamme.

Toisena tavoitteena oli selvittää vastuun jakautumista oppilaitoksen, opintoja suorittavan ja työpaikan välillä. Kenen on vastuu oppimisesta, kenellä taas on osaamista ja miten ne saadaan kohtaamaan toisensa. Vastuunjakautuminen vaatii yhteistyötä ja aikaa kaikilta osapuolilta. Aktiivinen yhteydenpito ja luottamus toiminnan jatkumisesta sitoo osapuolet varmistamaan ammattitaidon kartuttamisen ja takaa motivoituneen kokemuksellisen työskentely-ympäristön. Oppilaitoksen tulee huolehtia työssäoppimisen ohjaajien ja -paikkojen perehdyttämisestä tutkintojen perusteisiin ja kokonaisuuksien hahmottamiseen sekä arviointiin.

Työssä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä kyselytutkimusta ja sen tulosten tarkastelua. Tärkein anti kyselystä saatujen tulosten perusteella on työelämän aktiivinen ja aito kiinnostus yhteistyön lisäämiselle. Tutkimuksesta saatujen tietojen avulla pystytään kehittämään oppilaitoksen ja työyhteisöjen ammatillista osaamista opintoihin sisältyvän työssäoppimisen aikana sekä saamaan kaikille osapuolille mahdollisuus osallistua alan kehittämiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste