Matkailumarkkinoinnin toimivuus ja tehokkuus Facebookissa
Santala, Ella (2011)
Santala, Ella
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269781
Tiivistelmä
Digitaalinen markkinointi kasvattaa osuuttaan yritysmainonnan osana ja sosiaalisen median kanava Facebook voidaan nähdä yhtenä aikamme tehokkaimpana mainoskanavana. Digitaalinen markkinointi sopii matkailumarkkinoinnille erityisen hyvin, koska matkailutuotteet ovat aineettomia.
Opinnäytetyöni tavoite on tutkia mitä Facebook-käyttäjät ajattelevat siellä tapahtuvasta matkailumarkkinoinnista ja kuinka tehokasta se on. Kirjoitin teoria-osuuden syksyn 2010 aikana ja keväällä 2011 tein tutkimuksen haastattelemalla kuutta Facebook-käyttäjää yksittäin. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee matkailumarkkinointia, sosiaalisia medioita, asiakkaan ostokäyttäytymistä ja mainonnan tehokkuutta käsitteleviä teorioita.
Ryhmittelin vastaus tulokset kahden eri teeman mukaan. Toinen teema käsittelee Facebook-käyttäjien ajatuksia matkailumarkkinoinnista Facebookissa ja toinen sen tehokkuutta siellä. Analyysin jälkeen tein johtopäätöksen, että matkailumarkkinointi Facebookissa on jonkin verran tuntematonta ja vaikeasti tavoitettavaa. Monet yritykset ovat siellä mukana, mutta jostain syystä eivät ole kuitenkaan saavuttaneet suurta näkyvyyttä. Lisääntyneeseen kaksisuuntaiseen kommunikointiin suhtaudutaan positiivisesti ja siltä asiakkaat odottavat paljon. Yritysten täytyy olla aktiivisia Facebookissa, jotta he säilyttävät asiakkaansa. Matkailumarkkinoinnin tehokkuus Facebookissa näytti lupaavalta vaikka täydet tehot saadakseen yritysten on vielä tehtävä paljon töitä sen eteen, kuten esimerkiksi luotava strategia miten sosiaalinen media yrityksessä hoidetaan.
Opinnäytetyöni tavoite on tutkia mitä Facebook-käyttäjät ajattelevat siellä tapahtuvasta matkailumarkkinoinnista ja kuinka tehokasta se on. Kirjoitin teoria-osuuden syksyn 2010 aikana ja keväällä 2011 tein tutkimuksen haastattelemalla kuutta Facebook-käyttäjää yksittäin. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee matkailumarkkinointia, sosiaalisia medioita, asiakkaan ostokäyttäytymistä ja mainonnan tehokkuutta käsitteleviä teorioita.
Ryhmittelin vastaus tulokset kahden eri teeman mukaan. Toinen teema käsittelee Facebook-käyttäjien ajatuksia matkailumarkkinoinnista Facebookissa ja toinen sen tehokkuutta siellä. Analyysin jälkeen tein johtopäätöksen, että matkailumarkkinointi Facebookissa on jonkin verran tuntematonta ja vaikeasti tavoitettavaa. Monet yritykset ovat siellä mukana, mutta jostain syystä eivät ole kuitenkaan saavuttaneet suurta näkyvyyttä. Lisääntyneeseen kaksisuuntaiseen kommunikointiin suhtaudutaan positiivisesti ja siltä asiakkaat odottavat paljon. Yritysten täytyy olla aktiivisia Facebookissa, jotta he säilyttävät asiakkaansa. Matkailumarkkinoinnin tehokkuus Facebookissa näytti lupaavalta vaikka täydet tehot saadakseen yritysten on vielä tehtävä paljon töitä sen eteen, kuten esimerkiksi luotava strategia miten sosiaalinen media yrityksessä hoidetaan.