Pienyrityksen sisäverkon palveluiden tietoturvallinen etäkäyttö asiakassertifikaateilla
Mäenpää, Taneli (2011)
Mäenpää, Taneli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611127
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee tilaajayrityksen työntekijöiden tarvetta käyttää yrityksen sisäverkon palveluita ulkoverkosta käsin sekä sitä, miten kyseiset palvelut voidaan toteuttaa tietoturvallisesti. Työn tarkoituksena on suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida kaikki eri vaiheet etäkäyttöä mahdollistettaessa. Lisäksi tavoitteena on tuottaa helposti ylläpidettävä kokonaisuus etäkäytön myöhempää hallintaa varten.
Lähtötilanteessa tilaajayrityksen työntekijät ovat tehneet raportointia ja muuta työntekoon liittyvää dokumentointia ainoastaan fyysisesti yrityksen tiloissa tai sähköpostitse. Sähköpostin käyttö aiheuttaa saman tiedon kirjaamista useaan kertaan, sillä tiedot joudutaan dokumentoimaan lisäksi kohdejärjestelmään. Sisäverkossa on käytössä useita tapoja, joiden avulla pidetään kirjaa tehdyistä asioista.
Sisäverkon palveluiden etäkäyttö ja palveluiden yhtenäistäminen mahdollistaa nopeamman informaatiokulun yrityksen henkilöiden välillä sekä reaaliaikaisen raportoinnin suoraan kohdeohjelmistoon. Tilaajayrityksen asiakkaina on yrityksiä kouluja sairaaloita ja kuntia ympäri Suomea. Mahdollisuus seurata toimistolta, mitä henkilöstö tekee asiakasyrityksen tiloissa, sekä mahdollisuus muuttuvien piirustusten päivittämiseen etänä tekee siitä entistä kilpailukykyisemmän yrityksen tiukassa markkinatilanteessa.
Työhön sisältyi runsaasti dokumentointia, toteutusvalintoja sekä asetustiedostojen muokkausta. Tämä työ pitää sisällään esittelyn käytetyistä alustoista, keskeisimmät käytetyt ohjelmistot, kuvauksen konfiguroinnin kulusta sekä pohdinnan yrityksen kehityksestä tulevaisuudesta.
Lähtötilanteessa tilaajayrityksen työntekijät ovat tehneet raportointia ja muuta työntekoon liittyvää dokumentointia ainoastaan fyysisesti yrityksen tiloissa tai sähköpostitse. Sähköpostin käyttö aiheuttaa saman tiedon kirjaamista useaan kertaan, sillä tiedot joudutaan dokumentoimaan lisäksi kohdejärjestelmään. Sisäverkossa on käytössä useita tapoja, joiden avulla pidetään kirjaa tehdyistä asioista.
Sisäverkon palveluiden etäkäyttö ja palveluiden yhtenäistäminen mahdollistaa nopeamman informaatiokulun yrityksen henkilöiden välillä sekä reaaliaikaisen raportoinnin suoraan kohdeohjelmistoon. Tilaajayrityksen asiakkaina on yrityksiä kouluja sairaaloita ja kuntia ympäri Suomea. Mahdollisuus seurata toimistolta, mitä henkilöstö tekee asiakasyrityksen tiloissa, sekä mahdollisuus muuttuvien piirustusten päivittämiseen etänä tekee siitä entistä kilpailukykyisemmän yrityksen tiukassa markkinatilanteessa.
Työhön sisältyi runsaasti dokumentointia, toteutusvalintoja sekä asetustiedostojen muokkausta. Tämä työ pitää sisällään esittelyn käytetyistä alustoista, keskeisimmät käytetyt ohjelmistot, kuvauksen konfiguroinnin kulusta sekä pohdinnan yrityksen kehityksestä tulevaisuudesta.