Kätevästi kortilla : Asiakaslähtöisyys Tampere-kortin perustana
Lundén, Anna (2011)
Lundén, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611152
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten nykyistä, Tampereen seudun matkailijoille suunnattua kaupunkikorttia, Tampere-korttia, voisi kehittää enemmän asiakkaiden toiveiden mukaiseksi.
Tutkimuksen alkaessa Tampere-korttia oli myyty vasta lanseerausvuoden 2009 kesä. Kyselyn aikana menossa oli toinen myyntikausi, kesä 2010. Tutkimuksen ajankohta oli erittäin osuva, sillä on tärkeää, että tuote saadaan jo alussa kuluttajien toiveiden ja tarpeiden mukaiseksi. Tuotekehitystä olisi myös hyvä jatkaa koko tuotteen elinkaaren ajan.
Kysely toteutettiin sekä GoTampereen matkailuneuvonnassa että hotelli Holiday Inn Tampereen vastaanotossa vuoden 2010 kesä-, heinä- ja elokuussa. Kyselylomakkeen kysymykset koskivat lähinnä kortin hintaa ja sisältöä. Teoriana käytettiin asiakaslähtöistä tuotekehitystä, jonka pääajatus on, että tuote tulisi kehittää vastaamaan asiakkaiden tarpeita.
Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään asiakkaiden mielipiteitä kortin hinnasta ja sisällöstä. Tutkimuksen pohjalta on esitetty erilaisia kehitysideoita, jotka GoTampere voi tarpeidensa ja mahdollisuuksiensa mukaisesti toteuttaa tulevien vuosien Tampere-korteissa.
Tutkimuksen alkaessa Tampere-korttia oli myyty vasta lanseerausvuoden 2009 kesä. Kyselyn aikana menossa oli toinen myyntikausi, kesä 2010. Tutkimuksen ajankohta oli erittäin osuva, sillä on tärkeää, että tuote saadaan jo alussa kuluttajien toiveiden ja tarpeiden mukaiseksi. Tuotekehitystä olisi myös hyvä jatkaa koko tuotteen elinkaaren ajan.
Kysely toteutettiin sekä GoTampereen matkailuneuvonnassa että hotelli Holiday Inn Tampereen vastaanotossa vuoden 2010 kesä-, heinä- ja elokuussa. Kyselylomakkeen kysymykset koskivat lähinnä kortin hintaa ja sisältöä. Teoriana käytettiin asiakaslähtöistä tuotekehitystä, jonka pääajatus on, että tuote tulisi kehittää vastaamaan asiakkaiden tarpeita.
Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään asiakkaiden mielipiteitä kortin hinnasta ja sisällöstä. Tutkimuksen pohjalta on esitetty erilaisia kehitysideoita, jotka GoTampere voi tarpeidensa ja mahdollisuuksiensa mukaisesti toteuttaa tulevien vuosien Tampere-korteissa.