dc.contributor.author | Vuorela, Olli | |
dc.contributor.author | Muikku, Matti | |
dc.date.accessioned | 2011-06-07T07:38:08Z | |
dc.date.available | 2011-06-07T07:38:08Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2011060711235 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/31706 | |
dc.description.abstract | Työn tarkoituksena oli perehtyä Tampereen ammattikorkeakoulun paperilaboratoriossa olevan uuden päällystyskoneen ajoparametreihin ajamalla koeajoja, ottaa näin kone käyttöön ja tehdä sen pohjalta käyttöohje opiskelijoiden päällystyskokeisiin. Työn tarkoituksena oli myös tehdä havaintoja mahdollisista laitepuutteista ja epäkohdista sekä siitä, kuinka niitä voitaisiin parantaa.
Nykyinen päällystyskone hankittiin paperilaboratorion muutettua uuteen tilaan, joka ei soveltunut vanhan päällystyskoneen käyttöön. Koska RK Printin päällystyskone oli uusi, ei siitä ollut minkäänlaista aikaisempaa kokemusta tai ohjetta. Kone on suunniteltu paperien ja kankaiden päällystykseen, laminointiin sekä painamiseen. Tämä työ suoritettiin teräpäällystysmenetelmällä, joka on paperitekniikan laboratoriossa koneen tärkein käyttötapa.
Vuorelan kirjoittamassa teoriaosuudessa käsitellään paperin päällystystä, päällysteen kuivatusta sekä päällystyspastan ominaisuuksia ja valmistusta. Muikun kirjoittamassa kokeellisessa osuudessa esitellään päällystyskoneen rakenne ja koeajoilla selvitetyt tiedot koneen eri osien säädöistä päällystysajon aikana. Suuri osa mittaustuloksista esittää koneen ajoparametrien vaikutuksia päällystemäärään.
Optimaalisten ajoparametrien etsiminen alkoi koneen käytön opettelusta sekä pastojen ja ajettavan pohjapaperin tutkimisesta, jonka jälkeen mietittiin nopeuksien, teräpaineiden sekä muiden ajoparametrien muuttamista. Tämän jälkeen työ oli jatkuvaa koeajojen suunnittelua, pastojen valmistamista, päällystysajoa ja lopputulosten mittausta. Koneen ajoparametrit tulivat selväksi enemmän ajotilanteiden hallinnassa kuin mittaustuloksia tutkimalla. Tämän vuoksi tuloksia käsitellään työssä enemmän ajotilanteita kuvaillen kuin mittaustuloksia esitellen. Rajallinen aika vaikutti paljon työn ja mittausten laajuuteen, sillä työ päästiin aloittamaan vasta huhtikuun alussa ja laboratorio meni kiinni toukokuun lopussa. | fi |
dc.description.abstract | This thesis was done for the paper laboratory of Tampere University of Applied Sciences. The work included studying the new coating machine, learning how it works and how to use it properly with different coating colors and base papers and finally making a driving manual for the students’ coating test trials.
The new coating machine was purchased after the whole laboratory moved to a different location and it came clear that the old machine couldn’t be used in the new laboratory space. Because the RK Print’s Rotary Koater was new to the laboratory there was no experience or instructions how to use it properly. The machine is designed to print, coat and laminate almost all kinds of flexible webs such as papers or fabrics. This thesis studied only paper coating with blade coating process.
Vuorela’s theory section of the thesis covers paper coating, the drying of coating layer and the manufacturing and qualities of coating color. Muikku’s practical part presents the structure of paper laboratory’s Rotary Koater and the knowledge of driving parameters obtained in the pilot drives. Most of the data presents the effects of coating adjustments to the coating layer.
Seeking the optimal driving parameters for paper coating started by studying the base paper, possible coating colors and the how the coating machine is used. Slight changes to the machine were made and after that it was constant test drive planning, paper coating and measuring the end results. Using the machine by coating the paper clarified and made clear much more about the drive settings than the measuring data, which was obviously more about doublechecking the results and facts found while operating the machine. So the thesis concentrates on describing the ways of operating the machine rather than showing the measuring data tables. The extent of measurements and thesis was heavily reduced by lack of time because the starting of the project stretched until the beginning of April and the laboratory was closed for summer at the end of May. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Pilot-päällystyskoneen ajoparametrit | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/6709 | |
dc.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | paperiteollisuus | |
dc.subject.ysa | paperi | |
dc.subject.ysa | päällystys | |
dc.subject.ysa | laminointi | |
dc.subject.ysa | laboratoriot | |
dc.contributor.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | Paperin päällystys | |
dc.subject.keyword | päällystyspasta | |
dc.subject.keyword | Pinteco | |
dc.subject.keyword | paperilaboratorio | |
dc.subject.keyword | RK Print | |
dc.subject.keyword | Rotary Koater | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Paperi-, tekstiili- ja kemiantekniikka|sv=Pappers-, textil- och kemiateknik|en=Paper, Textiles, Chemistry| | |
dc.subject.discipline | Paperitekniikan koulutusohjelma | |