Anoreksia nuoren elämäntapana - haaste terveydenhoitajalle : Terveydenhoitajien kokemuksia anoreksiasta kärsivien tyttöjen kohtaamisesta yläkoulussa
Jääskeläinen, Maria; Sirviö, Jenni (2009)
Jääskeläinen, Maria
Sirviö, Jenni
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905243123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905243123
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on terveydenhoitajien kokemukset anoreksiasta kärsivien tyttöjen kohtaamisesta yläkoulussa. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää terveydenhoitajien keinoja kohdata ja tukea anoreksiasta kärsiviä nuoria. Tarkoituksena oli haastattelun avulla selvittää kouluterveydenhoitajien kokemuksia anoreksiasta kärsivien nuorten kohtaamisesta ja haasteita, joita näiden nuorten kohtaamiseen liittyy. Tutkimusongelmina olivat terveydenhoitajien haasteet anoreksiasta kärsivien oppilaiden kohtaamisessa ja terveydenhoitajien keinot tukea näitä nuoria sekä ennaltaehkäistä anoreksian kehittymistä. Muita tutkimusongelmia olivat yhteiskunnan ja kulttuurin vaikutuksen näkyminen anoreksiasta kärsivissä nuorissa sekä terveydenhoitajien suhtautuminen sairauden taustalla piileviin tekijöihin.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla toukokuussa 2008. Haastatteluun osallistui neljä Tampereen kaupungin yläkoulun terveydenhoitajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina kunkin terveydenhoitajan omalla työpaikalla. Haastatteluaineisto kirjoitettiin tekstiksi ja analysoitiin teemoittelemalla opinnäytetyön tutkimusongelmien mukaan.
Haastateltavat pitivät anoreksiaa vaikeana sairautena, johon puuttuminen on aina haasteellista. Sairaudentunteen puuttuminen, nuoren huono hoitomotivaatio sekä luottamuksellisen suhteen muodostaminen nuoren kanssa koettiin haastaviksi. Ongelmalliseksi koettiin usein myös yhteistyön onnistuminen nuoren perheen kanssa, koulun sisällä sekä erikoissairaanhoidon kanssa. Tärkeäksi nuoren tukemisen muodoksi nousi painokontrollien ohella myös nuoren itsetunnon kohottaminen ja keskustelu nuoren elämäntilanteesta ja mielialasta. Terveydenhoitajat nostivat sairastumisen taustalta löytyviksi syiksi muun muassa suorituskeskeisyyden, pakonomaisen tarpeen olla hyvä sekä ongelmat perheessä. Terveydenhoitajille pro-ana oli käsitteenä uusi, mutta kaikki olivat huolissaan kyseisen ilmiön ja laihuuden ihannoinnin vaikutuksesta anoreksiaan sairastumiseen.
Jatkotutkimusideoiksi nousi anoreksiasta kärsivien nuorten kokemukset terveydenhoitajien kohtaamisesta sekä anoreksiasta kärsivien nuorten näkemyksiä pro-ana-ilmiöstä. Kehittämistehtävänä laadittiin artikkeli pro-ana-ilmiöstä Terveydenhoitaja-lehteen sekä raportoitiin tutkimuksen tulokset kouluterveydenhuollon johtoryhmälle.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla toukokuussa 2008. Haastatteluun osallistui neljä Tampereen kaupungin yläkoulun terveydenhoitajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina kunkin terveydenhoitajan omalla työpaikalla. Haastatteluaineisto kirjoitettiin tekstiksi ja analysoitiin teemoittelemalla opinnäytetyön tutkimusongelmien mukaan.
Haastateltavat pitivät anoreksiaa vaikeana sairautena, johon puuttuminen on aina haasteellista. Sairaudentunteen puuttuminen, nuoren huono hoitomotivaatio sekä luottamuksellisen suhteen muodostaminen nuoren kanssa koettiin haastaviksi. Ongelmalliseksi koettiin usein myös yhteistyön onnistuminen nuoren perheen kanssa, koulun sisällä sekä erikoissairaanhoidon kanssa. Tärkeäksi nuoren tukemisen muodoksi nousi painokontrollien ohella myös nuoren itsetunnon kohottaminen ja keskustelu nuoren elämäntilanteesta ja mielialasta. Terveydenhoitajat nostivat sairastumisen taustalta löytyviksi syiksi muun muassa suorituskeskeisyyden, pakonomaisen tarpeen olla hyvä sekä ongelmat perheessä. Terveydenhoitajille pro-ana oli käsitteenä uusi, mutta kaikki olivat huolissaan kyseisen ilmiön ja laihuuden ihannoinnin vaikutuksesta anoreksiaan sairastumiseen.
Jatkotutkimusideoiksi nousi anoreksiasta kärsivien nuorten kokemukset terveydenhoitajien kohtaamisesta sekä anoreksiasta kärsivien nuorten näkemyksiä pro-ana-ilmiöstä. Kehittämistehtävänä laadittiin artikkeli pro-ana-ilmiöstä Terveydenhoitaja-lehteen sekä raportoitiin tutkimuksen tulokset kouluterveydenhuollon johtoryhmälle.