Juhlapalvelun tuotteistaminen : Case: Kauhajoen seurakuntakeskuksen ruokapalvelut
Myllyaho, Riitta (2011)
Myllyaho, Riitta
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611196
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kauhajoen seurakunta. Työn tavoitteena oli tuotteistaa seurakuntakeskuksen ruokapalveluja. Seurakuntakeskuksessa valmistettiin juhla-aterioita erityisesti muistotilaisuuksiin, mutta kysyntää oli myös kastejuhlien ja muiden merkkipäivien ruokapalvelujen järjestämiseen.
Aterioille laskettiin hinta jo tiedossa olevien kustannusten avulla. Julkisena yhteisönä seurakunnan toiminta perustui pääosin verotuloihin. Seurakunnan tavoitteena ei ollut tuottaa voittoa vaan, palvella seurakunnan jäseniä. Opinnäytetyössä paneuduttiin juuri tästä syystä erityisesti palveluosaamiseen ja asiakasystävällisyyteen.
Teorian viitekehyksessä käsiteltiin tuotteistuksen vaikuttavia tekijöitä, kuten palvelua, markkinointia ja hinnoittelua liittäen ne tuotteistamisprosessissa Kauhajoen seurakunnan seurakuntakeskuksen toimintaan. Valokuvat aterioista ja noutopöydästä tukivat asiakkaan mielikuvaa tilaamastaan palvelutuotteesta. Useissa seurakunnissa oli annoshinnoittelukäytäntö ja se oli koettu molemminpuoliseksi eduksi ja asiakkaat olivat kaivanneet tämäntyyppistä palvelua.
Ruokalistoista valittiin sellaiset, jotka oli huomattu suosituiksi ja jotka sopivat juhlaruokailun imagoon. Annoshinta laskettiin keskiarvon avulla kustannusperusteista hinnoittelua apuna käyttäen. Asiakas sai jo tilatessaan tietää ruokapalvelukustannukset. Opinnäytetyön tulos julkaistiin perinteisenä Juhlaruokapalvelu -kansiona ja sähköisenä versiona Kauhajoen seurakunnan internetsivustoilla
Aterioille laskettiin hinta jo tiedossa olevien kustannusten avulla. Julkisena yhteisönä seurakunnan toiminta perustui pääosin verotuloihin. Seurakunnan tavoitteena ei ollut tuottaa voittoa vaan, palvella seurakunnan jäseniä. Opinnäytetyössä paneuduttiin juuri tästä syystä erityisesti palveluosaamiseen ja asiakasystävällisyyteen.
Teorian viitekehyksessä käsiteltiin tuotteistuksen vaikuttavia tekijöitä, kuten palvelua, markkinointia ja hinnoittelua liittäen ne tuotteistamisprosessissa Kauhajoen seurakunnan seurakuntakeskuksen toimintaan. Valokuvat aterioista ja noutopöydästä tukivat asiakkaan mielikuvaa tilaamastaan palvelutuotteesta. Useissa seurakunnissa oli annoshinnoittelukäytäntö ja se oli koettu molemminpuoliseksi eduksi ja asiakkaat olivat kaivanneet tämäntyyppistä palvelua.
Ruokalistoista valittiin sellaiset, jotka oli huomattu suosituiksi ja jotka sopivat juhlaruokailun imagoon. Annoshinta laskettiin keskiarvon avulla kustannusperusteista hinnoittelua apuna käyttäen. Asiakas sai jo tilatessaan tietää ruokapalvelukustannukset. Opinnäytetyön tulos julkaistiin perinteisenä Juhlaruokapalvelu -kansiona ja sähköisenä versiona Kauhajoen seurakunnan internetsivustoilla