Kundtillfredsställelse i restaurangen Wanha Lyhty & Kellari
Myllykangas, Ida (2011)
Myllykangas, Ida
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249319
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att få en bild hur tillfredsställda kunderna är med de tjänster, service och produkter som Wanha Lyhty & Kellari har att erbjuda. Syftet har även varit att få en bättre kännedom hur företagets kunder upplever företaget. Målsättningen med detta arbete är att få en blick på kundernas önskemål om förbättringsförslag till Wanha Lyhty & Kellari. I målsättningen ingick ytterligare att genom teorin i mitt arbete om kundtillfredsställelse, kundstrategier, kundnärhet, relationsmarknadsföring och marknadsföring hitta sätt som skall hjälpa företaget att ha nöjda och tillfredsställda kunder.
Mitt examensarbete består av två olika delar, först den teoretiska delen och sedan den praktiska delen, själva undersökningen. Undersökningen gjordes som en kvantitativ undersökning, med en frågeenkät som stod framme i Wanha Lyhty & Kellari en bestämd tid. Enkäterna fanns tillgängliga både på finska och svenska och bestod av tolv frågor av vilka två var öppna frågor, frågorna handlade om kundernas åsikt om Wanha Lyhty & Kellari.
I undersökningen deltog 44 respondenter. Av resultaten kan man konstatera att största delen av respondenterna var nöjda med vad Wanha Lyhty & Kellari har att erbjuda. I de öppna frågorna framkom det bra exempel på vad som kunde förbättra kundernas tillfredsställelse, där kom bra utvecklingsförslag till uppdragsgivaren. Utvecklingsförslagen handlade bland annat om att Wanha Lyhty & Kellari kunde ordna temakvällar. The purpose of this thesis is to find out how satisfied customers are with the services, products and service that Wanha Lyhty & Kellari has to offer. The purpose is also to get a clearer picture of how customers experience the company, as well as to find out customers’ requests for improvement at Wanha Lyhty & Kellari. The aim was further to find ways to have more pleased and satisfied customers supported by the theory in my work; customer satisfaction, customer strategies, customer orientation, relationship marketing and marketing.
My thesis consists of two parts, first the theoretical part and then the practical part, the survey. The survey was conducted with a quantitative survey with a questionnaire, which was obtainable at Wanha Lyhty & Kellari a specified time. The questionnaires were available both in Finnish and in Swedish, and consisted of twelve questions of which two were open-ended questions. The questions focused on customers’ opinions about Wanha Lyhty & Kellari.
The survey had 44 respondents; the majority of them were satisfied with what Wanha Lyhty & Kellari has to offer. The open-ended questions gave good examples of what could improve customer satisfaction; for example, theme nights and variety in the menu.
Mitt examensarbete består av två olika delar, först den teoretiska delen och sedan den praktiska delen, själva undersökningen. Undersökningen gjordes som en kvantitativ undersökning, med en frågeenkät som stod framme i Wanha Lyhty & Kellari en bestämd tid. Enkäterna fanns tillgängliga både på finska och svenska och bestod av tolv frågor av vilka två var öppna frågor, frågorna handlade om kundernas åsikt om Wanha Lyhty & Kellari.
I undersökningen deltog 44 respondenter. Av resultaten kan man konstatera att största delen av respondenterna var nöjda med vad Wanha Lyhty & Kellari har att erbjuda. I de öppna frågorna framkom det bra exempel på vad som kunde förbättra kundernas tillfredsställelse, där kom bra utvecklingsförslag till uppdragsgivaren. Utvecklingsförslagen handlade bland annat om att Wanha Lyhty & Kellari kunde ordna temakvällar.
My thesis consists of two parts, first the theoretical part and then the practical part, the survey. The survey was conducted with a quantitative survey with a questionnaire, which was obtainable at Wanha Lyhty & Kellari a specified time. The questionnaires were available both in Finnish and in Swedish, and consisted of twelve questions of which two were open-ended questions. The questions focused on customers’ opinions about Wanha Lyhty & Kellari.
The survey had 44 respondents; the majority of them were satisfied with what Wanha Lyhty & Kellari has to offer. The open-ended questions gave good examples of what could improve customer satisfaction; for example, theme nights and variety in the menu.