Nättjänst-till fördel för banken? : En undersökning om elektroniska bastjänsters ekonomiska nytta för Andelsbanken Raseborg, Hangö
Österling, Jeanette (2011)
Österling, Jeanette
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269765
Tiivistelmä
Detta examensarbete behandlar Andelsbankens nättjänst samt den ekonomiska innebörden med koncentreringen av Andelsbanken Raseborgs bastjänster till nätbanken. Jag har valt att undersöka förändringarna i Andelsbanken Raseborgs kontor i Hangö. Undersökningsmetoderna är intervju samt resultatanalys. Intervjun är riktad till bankens personal, bland annat till kontorschefen i Hangö. Resultatanalysen är gjord baserad på Andelsbanken Raseborgs bokslut för år 2009.
Examensarbetets syfte är att ta reda på om de höjda serviceavgifterna ökat antalet nättjänster i banken samt hur förändringen har påverkat bankens ekonomi och kundernas uppfattning om förändringen.
Arbetets teoridel är baserad på material som behandlar Internet och dess affärsmöjligheter, bankens nättjänst, statistik över bankens bastjänster, kundnärhet samt bokslutsanalys.
Undersökningen visade att det är ekonomiskt lönsamt för Andelsbanken Raseborg att koncentrera sina bastjänster till nätbanken. De höjda serviceavgifterna för bastjänsterna har ringa inverkan på de ökade provisionsintäkterna, de kommer från andra poster. Administrativa kostnader minskar då bastjänsterna koncentreras. Trots vissa motsättningar, har de flesta kunder anpassat sig till förändringen och använder nättjänsten för sina dagliga bankärenden. This thesis deals with Osuuspankkis network service and the economic substance of the concentration of Osuuspankki Raaseporis basic services to the Internet bank. I have chosen to investigate the changes in Osuuspankki Raaseporis office in Hanko. The survey methods are an interview and a performance analysis. The interview is directed to the bank's staff, including the office manager in Hanko. The analysis is based on Osuuspankki Raaseporis financial statements for the year 2009.
This thesis aims to find out whether the increased service charges have increased the number of Network services made in the bank and how the changes have affected the bank's economy and how the clients have reacted to them.
The theory chapter is based on material dealing with the Internet and its business opportunities, the bank network service, statistics on the bank's basic services, customer intimacy and account analysis.
The survey showed that it is economically viable for Osuuspankki Raasepori to focus their basic services to the Internet bank. The increase in service fees for the basic services has had little impact on the increased income in fees. The income has come from other items. Administrative costs are reduced when the basic services are concentrated. Despite some contradictions, the most clients have adapted to the change and are using the network service for their everyday banking.
Examensarbetets syfte är att ta reda på om de höjda serviceavgifterna ökat antalet nättjänster i banken samt hur förändringen har påverkat bankens ekonomi och kundernas uppfattning om förändringen.
Arbetets teoridel är baserad på material som behandlar Internet och dess affärsmöjligheter, bankens nättjänst, statistik över bankens bastjänster, kundnärhet samt bokslutsanalys.
Undersökningen visade att det är ekonomiskt lönsamt för Andelsbanken Raseborg att koncentrera sina bastjänster till nätbanken. De höjda serviceavgifterna för bastjänsterna har ringa inverkan på de ökade provisionsintäkterna, de kommer från andra poster. Administrativa kostnader minskar då bastjänsterna koncentreras. Trots vissa motsättningar, har de flesta kunder anpassat sig till förändringen och använder nättjänsten för sina dagliga bankärenden.
This thesis aims to find out whether the increased service charges have increased the number of Network services made in the bank and how the changes have affected the bank's economy and how the clients have reacted to them.
The theory chapter is based on material dealing with the Internet and its business opportunities, the bank network service, statistics on the bank's basic services, customer intimacy and account analysis.
The survey showed that it is economically viable for Osuuspankki Raasepori to focus their basic services to the Internet bank. The increase in service fees for the basic services has had little impact on the increased income in fees. The income has come from other items. Administrative costs are reduced when the basic services are concentrated. Despite some contradictions, the most clients have adapted to the change and are using the network service for their everyday banking.