Turun ammattikorkeakoulun Yrittäjäkanava : yritysyhteistyötä kehittämässä
Kaunisto, Tarja; Suominen, Susanna (2011)
Kaunisto, Tarja
Suominen, Susanna
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711358
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Turun ammattikorkeakoulun vararehtori Olli Mertanen ja se tehtiin yhteistyössä Varsinais-Suomen Yrittäjät ry:n kanssa. Opinnäytetyötä varten tehdyn kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää yrittäjien mielipiteitä Turun ammattikorkeakoulusta ja sitä minkälaisesta palvelusta ja yhteistyöstä he ovat kiinnostuneita. Kysely lähetettiin sähköisesti Varsinais-Suomen Yrittäjät ry:n jäsenille, joiden vastausten avulla Turun ammattikorkeakoulun palvelutoimintaa yrittäjille pystytään kehittämään.
Opinnäytetyö sai alkunsa Turun ammattikorkeakoulun Yrittäjäkanava-kokeilusta, joka aloitettiin vuoden 2011 tammikuussa. Yrittäjäkanavan tarkoituksena oli palvella Varsinais-Suomen alueen yrityksiä, joilla olisi tarvetta Turun ammattikorkeakoulun palveluille ja yhteistyölle.
Teoriaosassa selvitettiin Suomen ammattikorkeakouluille annettuja vaatimuksia ja edellytyksiä työelämäyhteistyön kehittämiseksi ja palvelemiseksi. Turun ammattikorkeakoulun yhteistyötarjonnan lisäksi tutkittiin myös muiden ammattikorkeakoulujen palvelutarjontaa yrittäjille. Myös sisäistä ja ulkoista markkinointia tutkittiin ammattikorkeakoulun ja Yrittäjäkanavan näkökulmasta sekä yleisellä tasolla.
Tutkimusosassa käytiin läpi kyselytutkimuksesta saatuja vastauksia ja niitä vertailtiin aikaisemmin tehtyjen tutkimustulosten kanssa. Kysely tehtiin Webropol -kyselyohjelman avulla ja se lähetettiin 4368 Varsinais-Suomen Yrittäjien jäsenille 10. maaliskuuta. Vastausaikaa kyselyyn oli noin kaksi viikkoa. Kyselystä saatujen 452 vastauksen pohjalta pohdittiin myös Yrittäjäkanavan tarpeellisuutta ja tulevaisuutta.
Tutkimustuloksista selvisi, että vastaajista moni ei ollut tehnyt yhteistyötä Turun ammattikorkeakoulun kanssa eikä tiennyt tämän tarjoamista palveluista tai Yrittäjäkanavasta sen tarkemmin. Yli 40 prosenttia vastaajista oli yksinyrittäjiä ja lähes 40 prosenttia toimi palvelualalla. Tutkimuksesta saadut 130 yhteydenottopyyntöä hyödyttivät Yrittäjäkanavan toimintaa ja niiden kautta käytiin tärkeää keskustelua yritysten kanssa. Tutkimuksen tulosten perusteella Turun ammattikorkeakoulun tulisi selkeästi lisätä markkinointiaan yrityksille.
Opinnäytetyö sai alkunsa Turun ammattikorkeakoulun Yrittäjäkanava-kokeilusta, joka aloitettiin vuoden 2011 tammikuussa. Yrittäjäkanavan tarkoituksena oli palvella Varsinais-Suomen alueen yrityksiä, joilla olisi tarvetta Turun ammattikorkeakoulun palveluille ja yhteistyölle.
Teoriaosassa selvitettiin Suomen ammattikorkeakouluille annettuja vaatimuksia ja edellytyksiä työelämäyhteistyön kehittämiseksi ja palvelemiseksi. Turun ammattikorkeakoulun yhteistyötarjonnan lisäksi tutkittiin myös muiden ammattikorkeakoulujen palvelutarjontaa yrittäjille. Myös sisäistä ja ulkoista markkinointia tutkittiin ammattikorkeakoulun ja Yrittäjäkanavan näkökulmasta sekä yleisellä tasolla.
Tutkimusosassa käytiin läpi kyselytutkimuksesta saatuja vastauksia ja niitä vertailtiin aikaisemmin tehtyjen tutkimustulosten kanssa. Kysely tehtiin Webropol -kyselyohjelman avulla ja se lähetettiin 4368 Varsinais-Suomen Yrittäjien jäsenille 10. maaliskuuta. Vastausaikaa kyselyyn oli noin kaksi viikkoa. Kyselystä saatujen 452 vastauksen pohjalta pohdittiin myös Yrittäjäkanavan tarpeellisuutta ja tulevaisuutta.
Tutkimustuloksista selvisi, että vastaajista moni ei ollut tehnyt yhteistyötä Turun ammattikorkeakoulun kanssa eikä tiennyt tämän tarjoamista palveluista tai Yrittäjäkanavasta sen tarkemmin. Yli 40 prosenttia vastaajista oli yksinyrittäjiä ja lähes 40 prosenttia toimi palvelualalla. Tutkimuksesta saadut 130 yhteydenottopyyntöä hyödyttivät Yrittäjäkanavan toimintaa ja niiden kautta käytiin tärkeää keskustelua yritysten kanssa. Tutkimuksen tulosten perusteella Turun ammattikorkeakoulun tulisi selkeästi lisätä markkinointiaan yrityksille.