Förnyelse av Mikkola skolans gård : - En inspirerande gård för Lek och Lärande
Nilsson, Clara (2011)
Nilsson, Clara
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137865
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on Mikkolan koulun pihan uudistaminen. Koulu on ala-asteen koulu Tuusulassa. Koulussa on esikoulu, yleisopetus (1-6 lk.) ja erityisluokkia (esiaste-9 lk.). Koulu on 16 vuotta vanha eikä pihalle ole tehty suurempia muutoksia rakentamisen jälkeen. Henkilökunta ja oppilaat ovat tyytymättömiä nykyiseen pihaan. Koulu halusi valmiin uudistus- ja muutossuunnitelman, sillä se helpottaisi koulua saamaan uudistuksensa läpi Tuusulan kunnassa.
Työn tarkoitus on suunnitella viihtyisä ja toimiva koulupiha, joka tukee ja edistää monipuolisesti lasten motorista kehitystä sekä mahdollistaa käytön eri oppitunneilla.
Menetelmänä opinnäytetyössä on kyselylomake, joka annettiin sekä oppilaille että opettajille. Oppilaiden kyselylomakkeessa kysyttiin heidän mielipidettään koulun pihasta; mitä he haluavat tehdä välitunneilla ja mikä heitä kiinnostaa. Opettajien kyselylomakkeessa kysyttiin kiinnostusta hyödyntää koulupihaa oppitunneilla sekä parannusehdotuksia nykyiseen pihaan.
Tuloksena on suunnitelma ja viisi piirustusta koulun pihasta. Suunnitelmissa on otettu huomioon teoria ja menetelmät, joita on käytetty opinnäytetyössä.
Koulun piha tulee muutosten avulla viihtyisämmäksi, lasten motoriikka kehittyy monipuolisesti leikkien ja erilaisten leikkivälineiden avulla ja pihaa on helppo hyödyntää eri oppi-aineissa. Lisäksi suunnitelma ottaa nykyistä paremmin huomioon erityisoppilaiden tarpeet.
Työn tarkoitus on suunnitella viihtyisä ja toimiva koulupiha, joka tukee ja edistää monipuolisesti lasten motorista kehitystä sekä mahdollistaa käytön eri oppitunneilla.
Menetelmänä opinnäytetyössä on kyselylomake, joka annettiin sekä oppilaille että opettajille. Oppilaiden kyselylomakkeessa kysyttiin heidän mielipidettään koulun pihasta; mitä he haluavat tehdä välitunneilla ja mikä heitä kiinnostaa. Opettajien kyselylomakkeessa kysyttiin kiinnostusta hyödyntää koulupihaa oppitunneilla sekä parannusehdotuksia nykyiseen pihaan.
Tuloksena on suunnitelma ja viisi piirustusta koulun pihasta. Suunnitelmissa on otettu huomioon teoria ja menetelmät, joita on käytetty opinnäytetyössä.
Koulun piha tulee muutosten avulla viihtyisämmäksi, lasten motoriikka kehittyy monipuolisesti leikkien ja erilaisten leikkivälineiden avulla ja pihaa on helppo hyödyntää eri oppi-aineissa. Lisäksi suunnitelma ottaa nykyistä paremmin huomioon erityisoppilaiden tarpeet.