KYLÄKAUPAT-KATOAVA KANSANPERINNE
Kokki, Antti; Kivi, Tapani (2011)
Kokki, Antti
Kivi, Tapani
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711331
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Keski- Suomen kyläkauppojen nykytila ja saada ideoita
kyläkauppojen kehittämiseksi. Lähtökohtana työssä oli tarkastella asioita kauppiaan näkökulmasta.
Tutkimuksen toimeksiantaja oli Keski-Suomen Kylät ry. Työ toteutettiin kvalitatiivisena
tutkimuksena, jonka tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja.
Haastattelut koostuivat viidestä eri teemasta. Teemat olivat kauppojen kehittäminen, asiakkaiden
sitouttaminen, kyläkauppojen lisäpalvelut, kyläkauppojen houkuttelevuus uusille yrittäjille ja
kyläkauppojen tukeminen.
Työtä varten haastateltiin viittä kyläkauppiasta eri puolilta Keski- Suomea. Haastateltavat valittiin
kaupan maantieteellisen sijainnin ja elinvoimaisuuden perusteella. Tutkimuksessa käytettiin vain
neljää haastattelua, koska yksi haastattelu ei ollut luotettava kauppiaan heikon terveydentilan
takia.
Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että kyläkauppa on kyläläisille enemmän kuin pelkkä
kauppa. Parhaimmillaan se toimii koko kylän yhteisenä kokoontumispaikkana, jossa voi kahvia
nauttiessaan tehdä vaikka loton tai hakea postipaketin.
Tutkimuksessa nousi esiin kyläkauppojen tarve panostaa henkilökohtaiseen palveluun, sillä se on
tärkein kilpailukeino suurempia marketteja vastaan. Kyläkaupan täytyy tarjota monipuolisia
lisäpalveluita, sekä paikallisten tuottajien tuotteita saadakseen pidettyä asiakkaat omalla kylällä.
Kauppiaat kokivat asiakkaiden saavan kaupasta mukaan myös elämyksiä kauppatavaroiden ohella.
Elämyksiä, joita vain kyläkauppa voi tarjota.
kyläkauppojen kehittämiseksi. Lähtökohtana työssä oli tarkastella asioita kauppiaan näkökulmasta.
Tutkimuksen toimeksiantaja oli Keski-Suomen Kylät ry. Työ toteutettiin kvalitatiivisena
tutkimuksena, jonka tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja.
Haastattelut koostuivat viidestä eri teemasta. Teemat olivat kauppojen kehittäminen, asiakkaiden
sitouttaminen, kyläkauppojen lisäpalvelut, kyläkauppojen houkuttelevuus uusille yrittäjille ja
kyläkauppojen tukeminen.
Työtä varten haastateltiin viittä kyläkauppiasta eri puolilta Keski- Suomea. Haastateltavat valittiin
kaupan maantieteellisen sijainnin ja elinvoimaisuuden perusteella. Tutkimuksessa käytettiin vain
neljää haastattelua, koska yksi haastattelu ei ollut luotettava kauppiaan heikon terveydentilan
takia.
Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että kyläkauppa on kyläläisille enemmän kuin pelkkä
kauppa. Parhaimmillaan se toimii koko kylän yhteisenä kokoontumispaikkana, jossa voi kahvia
nauttiessaan tehdä vaikka loton tai hakea postipaketin.
Tutkimuksessa nousi esiin kyläkauppojen tarve panostaa henkilökohtaiseen palveluun, sillä se on
tärkein kilpailukeino suurempia marketteja vastaan. Kyläkaupan täytyy tarjota monipuolisia
lisäpalveluita, sekä paikallisten tuottajien tuotteita saadakseen pidettyä asiakkaat omalla kylällä.
Kauppiaat kokivat asiakkaiden saavan kaupasta mukaan myös elämyksiä kauppatavaroiden ohella.
Elämyksiä, joita vain kyläkauppa voi tarjota.