The Special Features of Organising an Association Event : Case: Jyväskylä Booking
Suomalainen, Saara; Räsänen, Maiju (2011)
Suomalainen, Saara
Räsänen, Maiju
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811479
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jyväskylä Booking, joka on Jyväskylän Kongressikeskuksen yksikkö. Tehtävänä oli antaa Jyväskylä Bookingille ideoita ja ehdotuksia sen kehitystyöhön tapahtuman järjestämisen saralla. Jyväskylä Booking on alkanut tarjota tapahtumien järjestämisen ja toteuttamisen palveluita, joten näiden ehdotuksien tavoitteena oli saada Jyväskylä Bookingille lisää asiakkaita sekä välineitä kokonaisvaltaisten palveluiden tarjoamiseen. Tämä vaati järjestöjen tutkintaa, sekä sen selvittämistä, mitkä ovat niiden erityisominaisuuksia tapahtumien järjestäjinä. Kohteena olivat kansainväliset järjestötapahtumat, jotka järjestetään Jyväskylän alueella.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Seitsemää Suomessa toimivaa järjestöä haastateltiin, ja jokainen haastattelu kesti noin tunnin ajan. Jokaiselle haastateltavalle lähetettiin haastatteluiden pääteemat etukäteen luettavaksi, mutta itse haastattelutilanne oli keskustelun omainen. Haastattelut nauhoitettiin ja analysoitiin opinnäytetyöprosessin myöhemmässä vaiheessa.
Analysointitulokset jaettiin kahteen osaan: toiminnallisiin ja markkinoinnillisiin asioihin. Toiminnalliset ehdotukset käsittelivät Jyväskylä Bookingin operatiivisia puolia, jotta se voisi kehittää tapahtumajärjestämispalveluitaan. Markkinointia koskeva osa sisälsi ehdotuksia Jyväskylä Bookingille markkinointimateriaaleista, jotka voidaan kohdentaa järjestöille ja näin ollen potentiaalisille asiakkaille.
Jyväskylä Booking voi hyödyntää tätä opinnäytetyötä tulevaisuudessa vasta aloittamallaan tapahtuman järjestämisen toimialalla. On kuitenkin muistettava, että nämä ehdotukset palveluiden ja markkinoinnin kehittämiseen pohjautuvat vain järjestöjen toiveisiin ja vaatimuksiin eikä kaikkia liiketoiminnallisia puolia ole huomioitu. Tätä opinnäytetyötä voivat hyödyntää muutkin, jotka etsivät tietoa järjestöjen ostokäyttäytymisestä sekä järjestötapahtumien erityispiirteistä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Seitsemää Suomessa toimivaa järjestöä haastateltiin, ja jokainen haastattelu kesti noin tunnin ajan. Jokaiselle haastateltavalle lähetettiin haastatteluiden pääteemat etukäteen luettavaksi, mutta itse haastattelutilanne oli keskustelun omainen. Haastattelut nauhoitettiin ja analysoitiin opinnäytetyöprosessin myöhemmässä vaiheessa.
Analysointitulokset jaettiin kahteen osaan: toiminnallisiin ja markkinoinnillisiin asioihin. Toiminnalliset ehdotukset käsittelivät Jyväskylä Bookingin operatiivisia puolia, jotta se voisi kehittää tapahtumajärjestämispalveluitaan. Markkinointia koskeva osa sisälsi ehdotuksia Jyväskylä Bookingille markkinointimateriaaleista, jotka voidaan kohdentaa järjestöille ja näin ollen potentiaalisille asiakkaille.
Jyväskylä Booking voi hyödyntää tätä opinnäytetyötä tulevaisuudessa vasta aloittamallaan tapahtuman järjestämisen toimialalla. On kuitenkin muistettava, että nämä ehdotukset palveluiden ja markkinoinnin kehittämiseen pohjautuvat vain järjestöjen toiveisiin ja vaatimuksiin eikä kaikkia liiketoiminnallisia puolia ole huomioitu. Tätä opinnäytetyötä voivat hyödyntää muutkin, jotka etsivät tietoa järjestöjen ostokäyttäytymisestä sekä järjestötapahtumien erityispiirteistä.