Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Laatua terveydenhuollossa : Laatukäsikirjan koonti ja organisaation sisäinen näkemys laadusta Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä

Ohranen, Mikko; Talja, Outi (2011)

 
Avaa tiedosto
Mikko.Ohranen_Outi.Talja.pdf (1.782Mt)
Lataukset: 


Ohranen, Mikko
Talja, Outi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811527
Tiivistelmä
Laatu on noussut tänä päivänä tärkeäksi tekijäksi terveydenhuollon yritysten toiminnassa. Keski-Suomen sairaanhoitopiiri haluaa panostaa laatuun ja laadunhallintaan. Näin halutaan taata korkeatasoinen ja läpinäkyvä toiminta. Uuden terveydenhuoltolain astuttua voimaan 1.5.2011 on terveydenhuollon toiminnan oltava laadukasta, turvallista ja asianmukaisesti toteutettua. Yksiköiden on laadittava laadunhallinnan suunnitelma ja potilasturvallisuus on otettava siinä huomioon.

Opinnäytetyössä tutkittiin Keski-Suomen sairaanhoitopiirin henkilöstön näkemyksiä laadusta, laadunhallinnasta ja laatukäsikirjasta. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää eri yksiköiden laatukäsikirjan tilanteet. Tämän lisäksi toimeksiantajaa on avustettu organisaatiotason laatukäsikirjan koonnissa, joka toimii laatukäsikirjan mallina Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä. Tavoitteena oli yhtenäistää koko sairaanhoitopiirin laadunhallintaa. Tutkimus oli ajankohtainen uuden terveydenhuoltolain takia.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, kahtena eri Internet-kyselynä, jotka suunnattiin sairaanhoitopiirin henkilöstölle. Toisen kyselyn avulla pyrittiin päivittämään ”liikennevalot”, joiden avulla seurataan eri yksiköiden laatukäsikirjan vaihetta. Tämä kysely suunnattiin yksiköiden päälliköille. Toisella kyselyllä puolestaan haluttiin selvittää, mitä ajatuksia laatu herättää työnteki-jöissä. Kysely lähetettiin yksiköiden päälliköille ja työntekijöille.

Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan todeta, että laatu koettiin sairaanhoitopiirissä tärkeäksi asiaksi. Ensinnäkin työntekijät ymmärsivät laadun positiiviseksi asiaksi ja tärkeäksi osaksi heidän jokapäiväisiä työtehtäviään. Lisäksi vastaajat osasivat nähdä laadun oikein, sillä he nostivat potilaat/asiakkaat tärkeäksi tekijäksi laatua arvioitaessa. Yksiköiden omien laatukäsikirjojen osalta suuria muutoksia ei ollut tapahtunut, kun saatuja tietoja verrattiin tammikuun 2010 tilanteeseen. Saatujen tuloksien pohjalta voidaan kohdentaa sisäistä viestintää ja koulutusta oikeaan paikkaan. Tulokset mahdollistavat myös laatukulttuuriin suuntaavan pitkäjänteisen työn organisaatiossa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste